1000 безплатни шофьорски курса за отличните зрелостници подарява Българския автомобилен съюз (БАС).

На пресконференция в БТА председателят на организацията Борис Гаврилов представи новата инициатива "Отличниците на България".

Предвид спада в нивото на образованието БАС решили да отличат дванадесетокласниците, чиито дипломи са с успех от 5,50 нагоре. По този начин и бъдещите абитуриенти щели да имат стимул да учат повече и да се стремят към по-висок успех в училище.

Тази година от безплатните курсове ще могат да се възползват младежите от София и областта, тъй като лицензиите на учебни центрове на БАС покриват този регион. Организаторите обаче предвиждат през следващите години да зарадват кандидат-шофьорите и в други райони на България.

"Ние не даваме книжки, а държавата ги дава", напомни все пак Гаврилов.  .

Автомобилният съюз е установил връзка с много от директорите на софийските училища. Много от тях са изпратили списъци на отличниците си във випуска.

Учениците, които искат да се възползват, могат да се свържат с БАС и да представят копие от дипломата си за средно образование.

Принципът, по който ще бъда определени късметлиите е първите 1000 ученици, които са се записали. Според Гаврилов отличниците не са кой знае колко много има училище с 47 отличника, друго пък има само 1 ученик, чиято диплома е отлична.
Колкото по-рано отличниците заявят желание да се възползват, толкова по-бързо ще стартира курсът им. Наградата важи една календарна година от датата на получаването.

Печелившите ще получат пълен обучителен курс от 31 часа практика и 40 часа теория.

По повод обема на курса Гаврилов коментира, че по-високият брой практически или теоретични часове не трябва да е на дневен ред нито при министър, нито при учебните центрове. По думите му има т.нар. "родени" шофьори, но има и хора, за които 200 часа пак са малко. Затова той смята, че не би трябвало да се ръководим по вторите. По-големият брой часове ще оскъпи курса, изтъкна той.

Над 90% от учебните центрове, по думите му, не провеждат занятия в нормална последователност - повечето не водели теория, а курсистите сами си учели правилата.

От над 120 полигона в момента има нула, подчерта Гаврилов и призна, че лично на него обучението на полигон му е помогнало много.
"През годините се възприе практиката полигонът да се осъществява на улицата, но това не е сериозно", посочи той.

Затова БАС преговаря да има полигон в София. Обучителните центрове към автомобилния съюз обновявали автопарка си, като дори сега са закупили чисто нови учебни автомобили, стана ясно още от думите на Гаврилов.

Що се отнася до възрастта за придобиване на книжка, според него ако се даде право на 16 години водач да управлява МПС с придружител има проблем с това кой ще поема отговорността, ако се случи инцидент - дали младият шофьор или придружителя му.