Студентите по право искат повече практика, повишаване на квалификацията на преподавателите и специализирани магистърски програми. Това показват резултатите от социологическо проучване за качеството на юридическото образование, поръчано от ресорното ведомство. Данните сочат, че има сравнително висока удовлетвореност от теоретичната подготовка.

Анкетираните дават по-скоро критична оценка на получените познания и умения. Дали са добра оценка на подготовката по граждански и изпълнителен процес, по семейно и наследствено право, облигационно право, гражданско право, наказателно право и процес, търговско право.

Проблемна е подготовката, според анкетираните бъдещи юристи, по дисциплините защита на околната среда, обществени поръчки, структурни фондове от ЕС, защита на конкуренцията, защита на потребителите, право на ЕС, банково право.

Запитаните дават висока оценка на придобитите социални умения като комуникативност. Недоволни са обаче от обучението по чужд език. Студентите искат да отпадне предметът „ История на българската държава и право" - нямало какво да се научи по тази дисциплина.

Студентите не искат да са зубъри, а да решават конкретни съдебни казуси, сочат още резултатите от проучването.

Реформата в юридическото образование е третата важна реформа в областта на правосъдието, коментира и правосъдният министър Христо Иванов. Първият стълб на реформата, по думите му, е изменението на Конституцията и Закона за съдебната власт. Втората реформа се отнася до човешките и финансови ресурси в съдебната система. Министър Иванов припомни, че темата за юридическото образование се повдига нееднократно.

Коментира се и осъвременяването на образованието на бъдещите юристи. Тази тема според министъра обаче остава встрани от усилията на държавата. Нашите усилия са преди всичко насочени към вътрешните потребности, коментира министър Христо Иванов.

По мнението му трябва да се осъвремени съдържанието, което се преподава, както и начина на преподаване. Трябва да има и промяна в стажовете и теоретико-практичния изпит.

Важен, според правосъдния министър, остава и въпросът за адекватността на заплащането на преподавателите, както и стимулите за академичния състав да инвестира в научни разработки.

Предстои задълбочена дискусия по идеята за единен държавен изпит.МП се ангажира да проведе сериозен дебат, увери министър Христо Иванов.
Засега ведомството му не е съгласно от учебната програма да отпадне обучението по „История на българската държава и право".