69.2% от педагогическите специалисти не налагат санкции на ученици, защото процедурата е бавна и мудна.

Това сочи национално проучване за политиката за обща подкрепа в контекста на ЗПУО и Наредба за приобщаващото образование. Изследването е проведено в рамките на 10 дни от Синдикат "Образование". В него са участвали 2890 педагогически специалисти и заинтересовани.

Обект на анкетата е ефективността при налагането на санкции като инструмент за обща подкрепа към учениците.

Според 86.7% от респондентите процедурата за налагане на санкции трябва да бъда олекотена.

Една от позициите на анкетираните е, че всеки ученик, който се държи неуважително към съучениците и учителите си, трябва да подлежи на наказание още в началния етап. В крайна сметка обаче санкциониран се явява само учителят, най- вече класните ръководители, посочват още респондентите.

63,5% от запитаните смятат че нямат практика да налагат санкции, защото процедурата е тежка и безсмислена. Според 53,5% от педагозите в училището, където работят нямат практика за налагане на санкции, защото ефектът е нулев.

57,5% пък твърдят, че директорът не разрешава налагане на санкции заради делегирания бюджет и отлив на ученици. Само 28,8% посочват, че не се притесняват да инициират процедурата по налагане на санкции на ученик.

Според 71.2% от педагозите неуважителното отношение на някои родители е основната причина, която затруднява налагането на санкции. Следваща по ред причина с 45.8% е "страх от пропуски в процедурата". 25.6% пък не разбират самата процедура, а 19% от респондентите като причина определят липсата на педагогически съветник/психолог в училището.

85.2% от педагозите предполагат, че ангажираността на родителите ще се повиши, ако се сключи договор между тях и образователната институция за спазване на училищния правилник, като това да носи юридическа и съдебна отговорност. 8% от анкетираните нямат мнение по въпроса, а 6.8% не виждат смисъл в подобен договор.

Практиката някои родители да съдят училището заради наложени наказания върху детето им или заради негови ниски оценки е безрезервно порочна, смятат 89.7% от респонденстите, а 2.2% твърдят, че това е хубаво и възпитателно за учители и директори.

93.2% от анкетираните искат Наредбата за приобщаващото образование да бъде променена или отменена.

Проучването доказва, че ЗПУО и Наредбата не изпълняват и не гарантират действието на националната политика за подкрепа, посочват от Синдикат "Образование" и смятат, че учениците, лишени от дисциплина и добро възпитание, няма как да станат добри и спазващи законите граждани на България, ЕС и света.

Според Синдиката трябва да се направят следните първи стъпки:

  • На родителите трябва да се вменят ясни задължения, както и финансови санкции при нарушение на училищния правилник;
  • В ЗПУО да се вмени задължение за сключване на договор между родител и образователна институция по отношение на училищния правилник със съответните финансови и административни санкции за родител;
  • Да се въведе оценка "Дисциплина" в четири степени чрез промяна ЗПУО, която да влияе на формирането на бал при кандидатстване;
  • Да се поощряват партниращите родители;
  • Да се облекчи процедурата по налагане на санкции към ученици;
  • Да се ограничат правата на родителите в ЗПУО и да им се вменят задължения, като в процедурите по санкции на ученик да бъдат на уведомителен режим;
  • При механизма за обхват да се насочат ефективни санкции към родителите, включително и финансови, включително и в Наказателния кодекс и да се освободят учителите от тази неприсъща им роля;
  • Да се намали тежестта на броя ученици като компонент за формиране на бюджета на образователната институция;
  • Социалните служби, Агенцията за закрила на детето и Отделите за закрила на детето да се активизират, реформират и станат авторитет към родители, отклоняващи се от общоприетите протоколи за партниране.