Учебните планове и програми са първото, което трябва да се промени в образователната система в страната. Това отчита анализ на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за най-важно за българските ученици и учители с хоризонт до края на годината.
Според синдиката промяната трябва да бъде осъществена бавно и с участието на експерти. "Единственото важно е наистина да се освободим от обема за сметка на мисленето и компетенциите. Да спрем да мерим обема, включително и учебното време, за да мерим придобити способности", посочват от организацията.
От синдикат "Образование" отбелязват, че към момента учебната програма е фокусирана върху български език, математика и езиково обучение, които са важно, но неглижирането на останалите учебни предмети води до дефицит на природни и социални науки, изкуства и спорт в образованието.
Експертите считат, че увеличаването на часовете по математика е грешна стратегия, която няма да донесе резултати. "И сега българските ученици, тези които учат, знаят повече математика, отколкото чужди езици. Педагогиката през вековете е доказала, че личността се формира с цялата гама от науки, изкуства и спорт", коментират те.
Анализът на образователния синдикат отчита над 80% подкрепа за въвеждането на учебен предмет "Добродетели и религия" в контекста на възраждане и формиране на ценностната система в българското училище. "Килийните училища преди и по време на Възраждането са формирали и пазили българската писменост и вяра, а християнските добродетели са в основата на дефиницията за "добрия гражданин" в учебника "Гражданско учение" от 1942 г. Добротата е основна част от традиционната религия", заявяват от синдиката.
Според образователните специалисти затова има смисъл във въвеждането на учебен предмет и засилване на ролята на възпитанието в българската просвета, но само изучаване и формиране на добродетели би било безсмислено без спазване на правила и ограничения, носене на отговорност и налагане на санкции на родители и ученици.
"Ако продължим да говорим за забраната на телефони в училище и обясняваме как тази санкция може би не е справедлива, то нашите ученици ще се "научат", че и законите за движение и данъчните закони са ограничаващи и ще започнат да ги заобикалят, когато станат пълнолетни", посочват от синдикат "Образование". Настояват телефоните в училище да бъдат забранени незабавно, но са категорично против да се възложи на учителите да ги събират и съхраняват. От синдиката се заричат да организират и протести, ако това се случи.
"Пълен абсурд ще бъде да се вмени на всяко училище да закупува "къщички за телефони", както и българският учител да носи отговорност за съхранение на тези скъпи устройства", коментират от учителския синдикат и изтъкват, че при въвеждане на забрана на телефоните в училищата отговорността трябва да бъдат насочени към родителите чрез финансови санкции и към учениците с оценка на дисциплината им.
"Оценката за дисциплина, която вече се приема от огромна част от учителите и българското общество, не е санкция! Тя оценява компонент от образованието, който е фундаментално важен", заявяват от синдикат "Образование" и допълват, че оценката за дисциплина трябва да се налага от колективен педагогически орган, за да не се възприема като административен акт. Посочват още, че тя ще има значение при избора на образователна институция в следващ етап от обучението или висше учебно заведение, ще гарантира спазването на училищния правилник така ще промени качествено естетиката на класната стая.
"Основният проблем на нашата образователна система, освен нелогично трудната и неразбираема учебна програма, е невъзможността да се пребори с липсата на мотивация у учениците. Голяма част от българските ученици нямат навици да бъдат упорити и настоятелни в училищните дейности, защото често възприемат училището като място за забавление и виртуални активности с помощта на телефона", отбелязват още от учителския синдикат.
От синдикалната организация посочват също, че учителските заплати се увеличават с 15%, като средногодишното увеличение е 12,5%, а началната учителска заплата става 2131 лв. От синдиката приемат това увеличение като положителен акт, но изтъкват, че чистата начална заплата за млад учител далеч не отговаря на търсените нива на заплащане на млади специалисти. Статистическо изследване отчита очаквана заплата за млад специалист от 3000 до 6000 лв. От синдиката изтъкват още, че многобройните задължения на учителя не съответстват на ниво на заплащане от чисти 2000 лв. и поради това няма се повиши интересът към учителската професия сред младите хора.
"Липсата на специалисти на българския пазар на труда не е по вина на образователната система, а е резултат от условията на труд, които предлага българският бизнес. За съжаление, математическите гимназии и редица добри училища са нетен износител на студенти, които продължават образованието си в чужбина. Много често завършили специалисти има, но те не са привлечени от условията на работа в България", коментират от синдикат "Образование" и добавят, че това важи и за завършилите педагози, които не издържат в българската образователна система.
Синдикатът формулира и редица искания за конкретни промени:
- Да се променят учебните планове и учебните програми;
- Българските училища да могат да купуват инструменти и приложения за изкуствен интелект за ползване от учители;
- Договор между образователната институция и родителя за спазване на училищния правилник;
- Оценка по дисциплина за българските ученици;
- Финансови санкции за родители при тежки нарушения на училищния правилник;
- Да се отмени възможността за 15 дни отсъствие по домашни причини;
- Освобождаване на учителите от непедагогически и административни задължения (дежурства в училищни дворове и коридори, придружаване на ученици в автобуси, издирване на необхванати ученици извън институцията, съхраняване на телефони и др.);
- Механизъм за защита на учителя от прегаряне - втора категория труд или компенсаторни механизми (напр. намален седмичен норматив след 50-годишна възраст, година за профилактика и рехабилитация след 5 години труд в системата);
- Атестацията на педагогическите специалисти да стане част от процеса на диференцираното заплащане;
- 130% от СБРЗ за страната за педагогическите специалисти да бъде записано в ЗПУО.
"Ако като общество искаме добро образование за нашите деца, трябва заедно да им формираме навици на труд, упоритост, толерантност и доброта; заедно да променим образователната система и заедно да повярваме в институцията "образование" - от учител до министър", изтъкват в заключение от синдикат "Образование".