До средата на юли предложенията за промени в Закона за предучилищно и училищно образование ще бъдат внесени в парламента. Това заяви просветният министър Красимир Вълчев, който откри първата публична дискусия по тази тема, съобщава Нова телевизия.

Той посочи, че по общественото обсъждане, което се провежда, са постъпили стотици корекции и предложения от експерти и организации в сектора, но не за всички е постигнато съгласие.

"Вече удължихме срока за общественото обсъждане с още 6 дни. Следващата седмица продължаваме да работим по този закон", коментира Вълчев.

По негови думи най-дискусионната тема е предметът "Добродетели и религии".

МОН предлага вдигане на глобите за родители, които не записват децата си на училище

МОН предлага вдигане на глобите за родители, които не записват децата си на училище

За увеличаване на обхванатите в задължителното образование и повече пари за училищата

25 неправителствени организации настояват за удължаване на срока за обсъждане на промените в образованието. За реформите е отреден един месец, който обаче организациите смятат за напълно недостатъчен за качествен диалог и в него не могат да бъдат взети решения за промени в сектора, като например оценяване, квалификация на учителите, санкции за учениците и други.

Председателят на Съюза на ръководителите в системата на просветата Диян Стаматов заяви, че до края на лятото трябва да се стигне до консенсус в Закона за предучилищно и училищно образование. Това обаче не означава, че ако сега се направи една промяна в него, не би могло да се отвори възможност за друга такава в следващите месеци, уточни той пред Нова нюз.

Стаматов настоява за по-бързи санкции, като например забележки или отстраняване за няколко дни от училище.

Новият предмет религия влиза в училищата най-рано през учебната 2026-27 г.

Новият предмет религия влиза в училищата най-рано през учебната 2026-27 г.

Часът по религия няма да е задължителен, а задължително избираем

България е единствената държава в Европейския съюз и сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в която основното образование приключва само след 7 учебни години - до 7. клас, стана ясно по време на форума. Часовете в основен етап на обучение у нас са едва 55% от средното европейско ниво, където учебните часове са над 7600, а при нас те са малко над 4200. Данните бяха представени от проф. Николай Попов - учен и преподавател по педагогика в СУ "Св. Климент Охридски" и от директора на Института по образованието проф. д-р Галин Цоков.

Според Вълчев завършването на основно образование на едва 13-14 годишна възраст поставя учениците и семействата им в ситуация да правят сериозни избори твърде рано, за които все още нямат достатъчно натрупан опит и осъзнатост за пътя на професионалното си развитие. Той счита, че ранното профилиране стеснява алтернативните пътеки на младите за бъдещата им реализация, а на места дори действа демотивиращо, като се наблюдава нисък интерес към ученето след влизане в желаното училище.

На форума стана ясно, че в съвременните образователни системи в Европа преобладава моделът с по-дълъг основен етап на обучение. В общо 21 от изследвани 37 европейски държави тази степен се изучава в продължение на 9 години, в 8 държави основното образование е 8-годишно, в други 6 то продължава 10 години. В една страна основното образование е 11-годишно, като единствено в България то е само 7 г. В Япония, Канада, Китай, Бразилия, а също и в отделни щати в САЩ, децата отново учат по-дълго в общообразователна среда, преди да се насочат към профилиране или професионално обучение.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че заедно с разговора за промяна на образователната структура трябва да се въведат и редица други мерки за подобряване на качеството на обучението и резултатите на децата - съвременни методи на преподаване, допълнителна подкрепа за изоставащи ученици, ранно кариерно ориентиране, възможност за по-късно пренасочване към нова специализация и др.