Едва 15% от турските деца у нас владеят отлично българския, сочат резултатите от проучването на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.

Според изследователския екип това се дължи на слабо развитите лингвистични умения, които са тясно обвързани с неизучаването на майчин език.

Освен, че е фундаментално човешко право, образованието е от решаващо значение за успешната интеграция на малцинствата в обществото. Без добро образование, граждани с друг етнически произход не могат да участват на равни начала в социалния, икономическия и политическия живот на страната, около това становище се обединиха от изследователския център.

Антонина Желязкова, представител на екипа, заяви, че е необходима подходяща законодателна рамка, за да бъдат решени проблемите от това естество. Тя припомни, че през 2004 г. тогавашният министър на образованието и науката одобрява "Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства", в която се констатира проблема с недостатъчно владеене на български език и се предлагат мерки за преодоляването му, които и към момента остават нереализирани.

Обучението по български на билингви е разработено само в идейни проекти и експериментални системи, смята още Желязкова.

Записаните в хода на изследването мнения показват, че родителите от малцинствата предпочитат първоначално да се акцентира върху изучаване на българския, а по-късно да се усъвършенства турският език на децата им.

Преподаването по майчин език на турски в страната ни през 1992/1993 е обхващало около 114 000 ученици, докато за 2010/2011 бройката е едва 7 000. Това се дължи и на остарялата учебна програма, по която се преподава - учебници по турски не са обновявани и преиздавани от близо 20 години.

От изследователския център излизат с препоръки за въвеждане на ясни законови граници, които да гарантират, че майчин език ще се изучава на доброволни принципи от пожелалите лица и трябва да се премахнат случаите, когато при наличие на подобно желание това се ограничава поради административни или политически пречки.

Също така е необходимо да бъдат подготвени и отпечатани нови учебници по езика, както и набор от интерактивни помагала. Изследователите смятат, че е редно и да се създадат специализирани помагала за учителите по история, в които да е застъпен мултикултурен подход на преподаване.