Едва 15% от турските деца у нас владеят отлично българския, сочат резултатите от проучването на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия.
Според изследователския екип това се дължи на слабо развитите лингвистични умения, които са тясно обвързани с неизучаването на майчин език.
Освен, че е фундаментално човешко право, образованието е от решаващо значение за успешната интеграция на малцинствата в обществото. Без добро образование, граждани с друг етнически произход не могат да участват на равни начала в социалния, икономическия и политическия живот на страната, около това становище се обединиха от изследователския център.
Антонина Желязкова, представител на екипа, заяви, че е необходима подходяща законодателна рамка, за да бъдат решени проблемите от това естество. Тя припомни, че през 2004 г. тогавашният министър на образованието и науката одобрява "Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства", в която се констатира проблема с недостатъчно владеене на български език и се предлагат мерки за преодоляването му, които и към момента остават нереализирани.
Обучението по български на билингви е разработено само в идейни проекти и експериментални системи, смята още Желязкова.
Записаните в хода на изследването мнения показват, че родителите от малцинствата предпочитат първоначално да се акцентира върху изучаване на българския, а по-късно да се усъвършенства турският език на децата им.
Преподаването по майчин език на турски в страната ни през 1992/1993 е обхващало около 114 000 ученици, докато за 2010/2011 бройката е едва 7 000. Това се дължи и на остарялата учебна програма, по която се преподава - учебници по турски не са обновявани и преиздавани от близо 20 години.
От изследователския център излизат с препоръки за въвеждане на ясни законови граници, които да гарантират, че майчин език ще се изучава на доброволни принципи от пожелалите лица и трябва да се премахнат случаите, когато при наличие на подобно желание това се ограничава поради административни или политически пречки.
Също така е необходимо да бъдат подготвени и отпечатани нови учебници по езика, както и набор от интерактивни помагала. Изследователите смятат, че е редно и да се създадат специализирани помагала за учителите по история, в които да е застъпен мултикултурен подход на преподаване.
Trakia
на 19.10.2012 в 23:35:31 #4като псуваш жена си нали го правиш на официален български
, какво те бърка преподаването по майчин език на турски? ахмаци като вас със езици си нямат работа, България като продава стока на Турция за 2.5млрд долара годишно го прави на турски език.
kalin
на 19.10.2012 в 21:30:28 #3В Република България официалният език е българският - който иска да учи на турски - на вечна екскурзия в Турция

aler
на 19.10.2012 в 21:10:44 #2Значи Турция може да е доволна ! Планът сработва добре , а ние спим и гурелясваме !
nikola345
на 19.10.2012 в 18:45:57 #1Когато Турция започне да обучава кюрдското малцинство, включително и бунтовниците от ПКК на майчиния им език, тогава може да помислим и ние да ги образоваме тях. А докато това не стане: