Майка на близнаци е възмутена от философията на учебния материал за второкласници. В задача по предмета "Български език" от децата се иска да определят коя е излишната дума, без да се казва точно какъв е принципът.
Условието на задачата гласи: "Открий излишната дума във всеки ред и я подчертай". Изброени са три реда:
1. молив, красиво, чанта, портмоне
2. пиша, цвете, рисувам, говоря
3. цъфна, честен, пъстра, висок
В следващата задача се казва: "С подчертаните думи образувай изречение".
Ако децата изпълнят директно задачата и оградят "излишните" думи, се оказва, че в българската образователна система са излишни: "Красиво", "Цвете", "Цъфна". Така е подходило едното дете от близнаците.
Другото, което има различен тип мислене, е подчертало останалите думи на реда.
Майката, който иска да възпита в децата си вкуса към красивото и изисканото, е възмутена от начина, по който са формулирани задачите.
Вероятно авторите на учебника са искали само да научат децата да отделят глаголите от прилагателните и съществителните. Те можеха да напишат "различната" дума или да дадат друга формулировка.
Вместо това, доста категорично може да се каже, че има подсъзнателно внушение, че красотата, цветята - са излишни неща, неправилни. Без да си дават сметка, че според психологическото определение няма "Правилно" или "Неправилно" мислене.