Тормозът в интернет е по-страшен от този в училище. Това заяви в интервю за БНР Светла Енчева от Центъра за изследване на демокрацията.

Центърът за изследване на демокрацията и Центърът за безопасен интернет при фондацията „Приложни изследвания и комуникации" организират кръгла маса на тема „Превенция на онлайн тормоза сред учениците". На нея ще бъдат представени резултатите от проекта „Пътуване в Европа. Оценка на заплахите от тормоз в интернет".

Енчева обясни, че в проекта участват 8 страни от Европейския съюз. Става въпрос за продължение на един проект, който е завършил преди две години. Идеята е от една страна да се изследват нагласите по отношение на онлайн тормоза между учениците, но от друга с това да се осъществи и някаква превенция. Целта е учениците да имат възможност сами да се изследват, сами да се оценят и после резултатите да се анализират със статистически методи.

Участниците в проекта изхождат от няколко предпоставки. Една от тях е, че обикновено в публичното пространство се смята, че най-опасните в интернет са порнографията, педофилите и други, докато на практика това, което се случва най-често и има най-драматични последствия, е именно тормозът между децата. Тормозът го има и в училище, но когато той се разпространи в интернет, последствията могат да стигнат много далеч. Представете си едно дете, което е тормозено в училище, в най-лошия случай може да си смени училището, коментира Светла Енчева.

По думите й, много често децата дори не си дават сметка, те смятат, че това е примерно някаква шега или че е нормално, ако те обидят, да си го върнеш и че по такъв начин са по-велики, по-мощни.

Светла Енчева сподели, че резултатите на изследването са показали, че когато питат децата дали са били жертва или извършители на тормоз, някак си по-престижно се оказва да бъдеш извършител, но когато вече ги питат какво конкретно се е случило, тогава жертвите стават повече. Освен това се изхожда и от предпоставката, че не са две разделени групи жертвите и извършителите, коментира още Енчева.