Частна детска градина и частно основно училище „Джани РоДари" въведоха новост в обучението на деца. Учебните заведения използват полезните методи на йога практиката и по забавен и достъпен начин учат децата на математика и всички останали предмети чрез приказки. Същевременно малчуганите са спокойни, уравновесени, упражняват правилно дишане и стойка и по-лесно се справят със стреса от иначе сухия учебен материал.

Йога мъдреците казват, че йогата ще се превърне в културата на утрешния ден, сподели пред екипа ни йога-инстукторът Ели Колева. Тя обясни, че йога за деца е съвсем различна от йога за възрастни и обикновено се представя под формата на приказка или игра, за да бъде достъпна за техните представи. Колева уточни, че децата много се радват, тъй като често в игрите имитират животни.

Особено важно е у малчуганите да се създаде приятно усещане, без напрежение. Не е препоръчително обаче задържането на позите. Те се сменят бързо като само се маркират, обясни още преподавателката по йога. По думите на Колева, тези упражнения са благоприятни за гръбначния стълб и изграждат правилна стойка още от ранна детска възраст.

Тя посочи, че в упражненията са включени 7 пози на гръбначния стълб, различни видове дишане и пози „асани" (имитация на животни). Упражненията завършват с йога практика за концентрация. Колева подчерта, че все повече деца страдат от гръбначни изкривявания и според специалистите йога е начинът за изграждане на добри навици, за да се избегнат изкривяванията.

Ели Колева сподели, че самата тя се занимава с йога от 6-7 години, като е завършила и детска педагогика. По думите й, от няколко години в България навлиза йога като метод на обучение, защото децата са много подходящи за това, тъй като за разлика от възрастните нямат вредни навици, нито предразсъдъци. „Те са много отворени към това нещо и всичко става по много лесен начин", сподели преподавателката.

Ели Колева каза още, че от Българска йога асоциация провеждат курсове и все повече хора се интересуват от йога практиките.

Директорката на училище "Джани Родари" Радостина Атанасова разказа за инициативата, която е нова за училището, но посочи, че в детската градина и в яслата обучението чрез йога е въведено от години.

Установихме, че и на нас преподавателите, и на децата невероятно се отразява цялата тази методика, която всъщност не е схоластична, не е канонизирана", подчерта още тя. По думите й, в никакъв случай не може да се каже, че това е нещо, което се взема наготово и се натрапва. „Това е един невероятно креативен подход за преподаване, за възприемане на околната среда, за изграждане на междуличностни отношения", коментира директорката.

„В началото, като започнете да се занимавате с това, ще ви стане просто интересно, след това ще ви грабне и просто няма да може да се отървете", допълни тя.

По думите й, във всеки етап от живота си децата са подложени на някакъв вид стрес - когато прекрачват прага на яслата, стрес от съприкосновението с нови хора, в първи клас има стрес от учителите и съучениците, от новия статут, който имат. Тя обясни, че това води до нежелани реакции и в общуването и по никакъв начин това не помага за процеса на обучение.

„В училище непрекъснато се говори за насилие, за невъзможност да се овладее ученикът в класната стая", обясни още тя и допълни, че в частната детска градина децата са по 12 в група, за да може да се обърне внимание на всяко едно от тях. Въпреки това учителите често използват практиката по време на урока да правят внезапни паузи и момент, в който децата привидно се откъсват от процеса на обучение, но подсъзнателно научават куп нови неща, използвайки някоя йога практика.