Под звуците на чалга-химна  „Пирамиди-фараони" учени от различни университети и институции протестираха с шествие в центъра на София срещу Закона за академичния състав.

Въпреки многото приказки за европейско развитие, новоприетият закон ни връща в Средновековието, категорични са младите учени.

Шествието им се води от „ректор - фараон", който раздава „дипломи" и трупа пачки пари.

Една от „дипломите" е за професор, издадена на Серготеп ИгнатоМОМН II за 30 сребърника с ДДС.
Присъжда се за една научна публикация, която от 1994 г. до днес е с нула цитирания. В документа са посочени и зададените на изпита въпроси: От нашите ли си?, Внесе ли сумата?.

Протестиращите разпространяваха и карикатура на „правилник" за бъдещо получаване на академичната длъжност професор в Турбо Мега Новия Университет.

От сдружението на младите учени „Когито" вече внесоха искане за налагане на вето от президента Първанов върху закона.

Според учените най-доброто решение е законопроектът да бъде изтеглен и преработен от изтъкнати представители на научната и образователната общност.

Съзнавайки, че може би такова изтегляне не е възможно, предлагаме да използвате възможността за президентско вето, което да даде възможност поне най-основните недостатъци на законопроекта да бъдат отстранени, заявиха представители на сдружението.

Учените са категорични, че в закона трябва да бъдат разписани обективни критерии за кариерно израстване и то да не зависи от това дали ученият е „удобен" или не на местното ръководство.

Искаме безпристрастност и мобилност, заяви Христо Лафчиев от сдружението.

Според него в някои членове законът противоречи на Конституцията и законодателството на ЕС.

Младите учени са убедени, че законът ще стимулира корупция и свръхпроизводство на дипломи и длъжности без покритие. Те изтъкнаха, че „някои законотворци са бързи кандидати за такива длъжности".

Въпреки многото приказки за европейско развитие, новоприетият Закон за развитие на академичния състав ни връща в Средновековието. 

  • - Без разписани в закона обективни наукометрични критерии за кариерно ни израстване като учени/преподаватели, при постигането на които, да е гарантирано тяхното развитие. То да не зависи от това дали ученият е удобен или не е удобен на местното ръководство.
  • - Без възможност да си търсим правата по законов ред, тъй като самият закон, прехвърля функциите си към правилници, правейки ректорите истински феодали...
  • - В някои свои членове Законът си противоречи с Конституцията на РБългария, както и със законодателството на ЕС.
  •  

СЛЕДВА:

  • - Ударно стимулирани корупционните практики във ВУЗ и научните организации, които сега скандално съществуват, а вече ще процъфтяват.
  • - Свръхпроизводство на дипломи и длъжности без покритие и необезпечени от покрити минимални държавни критерии. (Някои законотворци са бързи кандидати за такива длъжности!)
  • - Осакатена мобилност на учени/преподаватели - едно от най-фундаменталните условия за развитие на наука и образование в света.