Облекчават и осъвременяват материала за началния и прогимназиалния етап от обучението на децата по Музика и Изобразително изкуство.
Това обяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова, представяйки в хотел „Шератон" проекта „За по-качествено образование", финансиран от Европейския социален фонд.
Предприети са стъпки за актуализиране и синхронизиране на целия образователен пакет с новата структура на средното образование, заложена в проектозакона за предучилищното и училищното образование.
Дамянова посочи, че са актуализирани държавните образователни изисквания за учебното съдържание и учебните програми, и за всички предмети на учениците от 1 до 7 клас са спазени основни принципи като олекотяване на материала и осъвременяване.
От учебните програми за началния етап по музика отпадат понятията диез, бемол, бекар. От програмата по Музика за 7 клас отпада подробното изучаване на развитието на музиката през различните епохи.
Намален е обемът на информацията за музикалните жанрове, например в 5 клас се разглежда само сюитът, а рапсодия - в 6 клас.
В обучението по Изобразително изкуство нов акцент е взаимодействието между изкуството и новите технологии. В учебния материал се представя новата роля на визуалната култура и взаимовръзката на изобразителното изкуство с културата и с институциите на съвременния глобален свят. Ще има нова структура на съдържанието на преподавания материал по Рисуване.
Според министерството за първи път новите понятия са посочени и изброени диференцирано по теми и по класове.
Например за 1-7 клас новите понятия по темите за цветовете като изразно средство ще се изучават постепенно: в 1 клас - видове цветове (жълт, червен, оранжев, виолетов, син, зелен, кафяв, черен, бял), във 2 клас - светли и тъмни цветове, 3 клас - топли и студени цветове, 4 клас - локален цвят, 5 клас - цветова хармония, 6 клас - цветови отношения и в 7 клас - цветова гама и колорит.
Като конкретно ново съдържание в програмите за 5 и 7 клас от министерството посочиха преподаването на „Визуална култура и електронни медии". Включени са и други нови теми, свързани с видовете дизайн и със синтетичните изкуства.
Nauchnik
на 23.11.2012 в 10:26:32 #11Това са знаци от азбуката на един език, еднакъв за целия свят! Има хора, кото освен да слушат, могат да четат, а някои дори да пишат на него. Защо лишаваме децата си от правото на грамотност и знанието на езици?
bravo
на 16.11.2012 в 00:19:57 #10nedko | 15.11.2012 23:55 браво, аз съм ги учил. И да ти кажа ми помогнаха после в изучаването ми на китарата. ============================= Що приказваш глупости само и само да ми опонираш? Много ясно, че са ти помогнали в ученето на китара, но се предполага, че когато учиш китара, учителят ти (дори и да си самоук, някой трябва да ти покаже основните неща) ще ти ги покаже така или иначе. Дали са ги споменали в училище или не тук няма никакво значение. С музикален инструмент пред теб и с желанието да го учиш, диез и бемол придобиват съвсем друг смисъл. Само че тук говорим за децата, които нямат намерение да учат да свирят на китара или каквото и да е, които са болшинството. И само не ми казвай, че точно урок за диеза и бемолаще стимулират някой да почне да се учи да свири на инструмент. Искаш да кажеш, че ако в училище не беше чул за диез и бемол щеше да ти е по-трудно с китарата ли? Глупости.
bravo
на 15.11.2012 в 21:18:13 #9Някой от ревящите по-долу може ли да ми обясни защо децата трябва да знаят понятия като "диез" и "бемол", при положение, че не учат солфеж, не могат да четат ноти, не могат да свирят на инструмент? Колко всъщност от вас знаят какво точно е "диез" и "бемол", така или иначе? Аз лично не помня да съм ги учил в училище, а ако съм - ето колко съм ги запомнил точно от там (знам какво са от собствени музикални опити, а не от училище). Някой път май се оливате да критикувате по инерция. Апропо - диез и бемол има в чалгата, както и във всяка друга музика. Едното няма общо с другото.
Lobster36
на 15.11.2012 в 16:21:37 #8Алоууу Сюитът......и Рапсодиът а може е оперетът ....
TheSpider
на 15.11.2012 в 15:52:17 #7Айде, айде, стига сте говорили глупости. До сега като, че ли се учеше сериозно по музика и рисуване? Най-вече по музика часовете винаги са били пълна анархия. Това е заради тъпите учителки, които като не ги бива да свирят отиват в училище да преподават. Лошото е, че и да преподават не ги бива.
Дуде
на 15.11.2012 в 14:13:48 #6Безкрайна дивотия!. Тези дето ги правят тези безобразия са напълно неграмотни (цветово и музикално). Слепите ще учат зрящите какво трябва да знаят. И сега ще транспонираме цялата световна музика в до мажор и ла минор, та да няма диези и бемоли? Това ли е страната родила Гяуров, Гюзелев,Кабаиванска?
TheSpider
на 15.11.2012 в 14:00:46 #5REDSTAR | 15.11.2012 13:12 Какво "требе" и какво "не требе" не си ти човекът, който ще каже тъпи шопе!
John Lenov
на 15.11.2012 в 13:26:38 #4Мързеланите от news-а пак не си проверяват с речника. А тъпанарите от министерството дето ги хрантутим, все по-големи и по-големи простотии измислят. Две трети трябва да отидат да копаят картофи.
REDSTAR
на 15.11.2012 в 13:12:16 #3Това не е облекчаване ма нейсе ... Пеенето и Рисуването трябва да станат зачоти . За тези които не знаят що е зачот - не се поставя оценка . Преподавателя пише дали зачита изпита за взет с да или не . Това требе да бъде така , защото тези две изкуства до голяма степен са и дарба , и физиология . И ако някой няма дарбата да рисува или да усеща цветовете кво прави ? Повтаря класа ли ?
dk
на 15.11.2012 в 12:23:09 #2Ега ти реформата! Няколко елементарни неща да им бъдат спестени! Ами то в чалгата такива неща май няма.
amica1
на 15.11.2012 в 12:18:45 #1Абе, Нюза, да нямате роми стажанти, че сте скарани с правописа? ДИЕЗ се казва, не диес.