Българските училища влизат в новата учебна година "още по-приветливи". Това заяви пред bTV проф. д-р Галин Цоков - директор на Института по образование към МОН и бивш служебен министър на образованието.

Той посочи, че над 600 училища са обновени през лятото, а учениците от 22 ще учат временно в други сгради - за още месец-месец и половина - поради довършителни дейности. Там, където се преминава на едносменен режим, часовете ще започват по-късно.

До лятото на 2026 г. всички над 2300 училища ще имат STEM кабинет.

"Това не е само различна среда, а и различен начин на преподаване - учене чрез действие и съвместни уроци между предмети", поясни Цоков.

Извън ремонта по ПВУ действат и две програми за основни ремонти и пристроявания (2020-2024), с които стотици училища модернизират базата си.

Относно кадровия дефицит по природни науки и математика Цоков заяви, че МОН привлича бъдещи учители с безплатно обучение по тези специалности и пътеки за преквалификация на инженери, в началния етап и по физическо интересът остава висок.

Започна строежът на Националния STEM център в София

Започна строежът на Националния STEM център в София

Той ще бъде разположен на територията на "София Тех Парк"

Той добави, че се подготвят нови учебни програми, ориентирани към ключови умения - социално-емоционални, дигитални и предприемачески - "по хоризонтала" във всеки предмет.

Във външното оценяване на 7. и 10. клас ще се добавят интегрирани практически задачи (математика и природни науки), насърчаващи четене с разбиране, извличане на информация и приложение на знанията. Цоков посочи, че Институтът по образование ще публикува 50-60 примерни задачи до края на месеца.

Обсъжда се баланс между часовете по предмети в общообразователната подготовка. Идеята за намаляване на часове по езици в профилирани програми се дискутира.

По думи на Цоков ключът е не в механичното броене на часове, а в различно структуриране на съдържанието и практически подход - и по езици, и по математика.

Предвижда се законова рамка за ограничаване използването на телефони в час. Данните от PISA показват, че 46% от българските ученици се разсейват в час заради устройствата

"Забраната е условие, не решение - мотивацията идва от интересен и смислен урок", изтъкна Цоков и допълни, че санкциите ще се уточнят при законовите промени през ноември.

МОН се хвали с открити STEM центрове в над 2200 училища

МОН се хвали с открити STEM центрове в над 2200 училища

Техническото образование ще помогне на младите да са все по-адаптивни