Обществена дискусия с участието на някои знакови лица от системата на висшето и средното образование се проведе под патронажа на президента Румен Радев. Форумът бе в държавната резиденция "Бояна" във вторник и бе модериран от бившия ректор на Софийския университет Иван Илчев. Сред участниците бяха синдикалистът Янка Такева, историците Искра Баева и Евгения Калинова, юристът Атанас Семов, литературоведите Валери Стефанов и Ангел Петров от СУ.
"Не сме тук от позицията да даваме някакви насоки и указания как да се развива българското образование. Но се радваме да сме част от тази много важна дискусия", подчерта изрично държавният глава.
Радев не пропусна да направи паралел и с настоящата предизборна ситуация. По думите му постоянно се говорило по теми, като членството ни в Шенген, Еврозоната, ОИСР, за борбата с инфлацията, за повече инвестиции. Пропускала се обаче основната тема - тази за "нашето бъдеще, за децата на България".
"Можем ли да постигнем единение на нацията, ако няма какво да обединява нашите деца от най-ранна детска възраст? Ако нямат общ възглед за нашата народност?", зададе реторичен въпрос Румен Радев. И постави акцент върху друг въпрос: Дали реалното чезнене на нацията не е резултат от моралната и духовна деградация. "Въпросът е дали ще се зададе този морален репер, който да води до духовно единение на нацията", акцентира президентът.
Основен акцент във въпросната дискусия - дали количеството значи качество и в конкретика що се касае до образователния процес по базисните хуманитарни науки - "Български език и литература", "История" и "География".
В сравнение със средното ниво за ЕС тези науки у нас се изучават с 10% повече в системата на средното образование. Въпросът обаче бил дали количеството значи качество, посочи министърът на образованието Сашо Пенов.
"В последните години в съответствие с изискванията за новия Закон за предучилищното и училищното образование бяха написани и въведени нови учебни програми по общообразователните предмети в българското училище и бяха издадени нови учебници. През миналата година тогавашното редовно правителство започна мащабно проучване и анализ на учебните програми от първи до десети клас. В продължение на година търсим становищата на различни заинтересовани страни, като се допитахме до учителите, родителите, учениците, специалистите по методика в университетите, психолозите. Искаме да чуем авторитетни специалисти от научните среди", заяви намеренията на МОН Пенов.
В резултат на въпросното допитване били предложени нови образователни програми "Неразказаните истории на българите", "Български образователни маршрути", като ще продължи да съществува старата програма за традициите на Българската армия.
Основен въпрос, обединиха се в позицията си министърът и президентът - "Да има яснота как и колко, както и кой отговаря за съдържанието на учебниците, които в последните години са десетки, но качеството в тях е дискусионно". Вариант, предложен от министъра, бе или да се ограничи броят на учебниците, или да се типизира тяхното съдържание по основните хуманитарни предмети.
Темата на дискусията не е дали да има един учебник по предмет или не, дали да бъде "типизирано" съдържанието, уточни пред представители на медиите в края на събитието образователният министър Сашо Пенов.
"Темата, която се обсъжда днес, е постигане на целите на образователния процес така, както са обозначени те в Закона за предучилищното и училищно образование. И от тази гледна точка съдържанието на учебните програми, това на учебниците и как да се постигнат тези цели. И основната допълнителна цел, която бе изведена с последните промени на закона - утвърждаването на българското национално самосъзнание", каза той.
no-noi
на 28.03.2023 в 22:35:56 #5Дано не учат децата че сме турско племе
beyonder-realm
на 28.03.2023 в 22:22:03 #4За да има патриотизъм трябва да започне с учебниците които учим изцяло погрешна българска история и русофилство , трябва чисто нови учебници по история и чисто нови политици а от там и образование и манталитет на българина към патриотизъм
friend
на 28.03.2023 в 21:44:55 #3Има няколко неща, които трябва да бъдат написани не по политически съображения, а по фактите. 1. Какво получава България при подписване на Санстефанския мирен договор. 2. Как и дали Русия ни е помогнала при съединението на Източна Румелия и Княжество България. 3. Платила ли е България пари за напускане на окупационния корпус на Русия в България и как се нарича това. 4. На чия страна е Русия по време на Сръбско-Българската война. 5. На чия страна е Русия по време на ПСВ и нападала ли е тя България. 6. На кого и защо Русия е предала завзетите територии от България - Северна и Южна Добруджа. 7. Кой организира атентатът в църквата Света Неделя през 1925г. 8. Кой организира Септемврийското въстание у нас и къде бягат неговите организатори и чии поданици са те. 9. Кой напада България на 6ти септември 1944г. 10. Кой изпраща българската армия на смърт срещу германците през 1944г. 11. Чии граждани са първите ни ръководители след 9.09.44г. Г Димитров, Васил Коларов и Вълко Червенков. 12. Под чие ръководство се провежда национализацията и кооперирането на селското стопантво. ПРазбира се може да се разгледат подробно и други въпроси, но на тези да се даде категоричен отговор съгласно фактите. Може и да не се дава отговор, но да бъдат огласени фактите. Когато аз бях ученик, всички говореха за Санстефанския мирен договор, но никъде не беше публикуван. Аз го прочетох на 60 годишна възраст.
coco7
на 28.03.2023 в 20:24:24 #2Събрал е някакви дето ще ни докажат, че сме роби на Русия.
paqka
на 28.03.2023 в 17:28:15 #1Тоя дето акаше и продължава да ака върху България при всеки удобен случай се загрижил за патриотичното отношение... Малеее