Два или повече университета да обучават студенти съвместно, както и да бъде въведен статут на "проектни" докторанти. Това предвижда законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование.

Министерството на образованието и науката насърчава сътрудничеството между висшите училища чрез създаване на съвместни мултидисциплинарни специалности. Предвижда се студенти, записани в тях, да изучават отделните дисциплини в различни университети. Университетите ще използват общи ресурси и академичен капацитет за подготовката на кадри по професии, които изискват знания и умения от различни области, важни за развитието на икономиката и обществото. Според МОН това ще повиши качеството на образователния процес.

Уреждат се условията и редът, при които университетите ще сключват споразумения за съвместно обучение.

Специалностите са от нерегулираните професии в професионални направления, за които всяко висше училище има акредитация, съответстваща на неговата част от съвместното обучение.

Условията за приема, периодите на обучение, разпределението на средствата за издръжка и издаването на дипломите ще се уточняват в споразумение, чието съдържание е посочено в проектозакона.

Приемът ще се осъществява в рамките на утвърдените места за професионалното направление на координиращото висше училище. Университетите ще могат да издават съвместни дипломи за завършена образователно-квалификационна степен.

С друга промяна пък се дава възможност образователна и научна степен "доктор" да се придобива чрез работа по научноизследователски проект. Докторантите трябва да се обучават в продължение на поне три години в редовна форма с договор между университета или научната организация и ръководителя на проекта. Те ще получават заплащане според извършената от тях работа и условията на договора, като то може да е в пъти над сегашната докторантска стипендия от 500 лв.

Т.нар. "проектни" докторанти ще се приемат след конкурс по всяко време на годината извън утвърдените от Министерския съвет бройки за съответната година.

С предложените промени се цели да се ускори подготовката на специалисти, включително в мултидисциплинарни области, и да се стимулира свързаността между висшите училища за постигане на по-високо качество на преподаването и научните резултати.

Документът е публикуван за обществено обсъждане до 11 август 2021 г.