Спекулациите с темата за българския език и неговото изучаване в училище са вредни и опасни и особено когато това се случва в предизборна кампания.

Това е позицията на Министерството на образованието и науката, която бе разпространена днес след и по повод интервю на председателя на Съюза на българските учители Янка Такева, излъчено от обществената медия БНР. Тази сутрин с емоционални изявления побързаха да излязат и от ВМРО и лидерът на социалистите Корнелия Нинова, която реши да използва социалните мрежи.

Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, и под никаква форма и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или преподаването му чрез друг език не е стояло на дневен ред, заявяват от МОН.

Накратко - в интервюто си на БНР-Варна Янка Такева заявява, че работна група в МОН обмисля Българският език да се изучава като чужд език от децата, за които той не е майчин. И в работната група само тя (Янка Такева, бел.ред.) и председателят на ромската фондация "Амалипе" Деян Колев били против.

В действащия стандарт за обучението по български език, който е в действие от близо едно десетилетие, е дефиниран редът само "за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила".

От news.bg зададохме и съответните въпроси по повод изявленията на председателя на най-голямата синдикална учителска организация у нас. От МОН потвърждават, че има създадени такива работни групи - 5 на брой, които имат за цел широко обсъждане по области за промени в българското образование, и в тях има широко представителство, включително и синдикатите. Работните групи не са приключили работата си и не са изготвени предложенията, които да бъдат представени за обществено обсъждане.

Едната от групите, в която участват 40 експерти, има за задача да предложи мерки за по-добра езикова интеграция, подкрепа на обучението и проверка на нивото на подготовка на учениците по български език. Единствената цел на тази работна група е да се набележат мерки за подобряване на езиковата подкрепа - чрез повече часове, чрез допълнителна квалификация на учителите, чрез по-иновативни методи на преподаване и др.

Под никаква форма и никъде в поставените задачи не се предвижда промяна на разбирането за българския език или преподаването на българския книжовен език като чужд език в учебния план, заявяват от МОН.

Към този момент от работната група не са направени и никакви официални предложения.

Позицията на МОН завършва с призив към политиците, въпреки разбирането им за наближаващата предизборна кампания, да не спекулират с подобни теми и да не заблуждават обществото, като създават страх и омраза, още повече с теми, които дори не се обсъждат на институционално ниво.

Със собствена позиция излязоха и от ОЦ "Амалипе" и лично Деян Колев, чието име бе споменато от Янка Такева в откъса от интервюто й по БНР и който е един от участниците в работната група.

Групата обсъжда различни практики и подходи спрямо различните групи деца, но не е обсъждана промяна на действащия стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, заявява Колев.

Той дава и подробности от работата на самата работна група, която обсъжда нуждата от различен подход спрямо групите деца, които имат нужда от подкрепа в обучението по български език - това са деца от традиционните малцинства в България, деца на мигранти и от други държави, членки на ЕС, деца на български мигранти, живеещи в чужбина, които се завръщат в България. Всички те имат нужда от подкрепа, за да подобрят езиковите си компетенции, имат нужда от подкрепа и учителите. Тезата е обаче, че при всички положения не бива да се допуска сегрегация в отделни паралелки на базата на езика.

Представителите на МОН са подчертали по време на работната група, че в ДОС за книжовния български език (в сила от 2016 година) ясно са дефинирани параметрите, според които българският може да бъде изучаван като втори - за мигранти, граждани на ЕС и трети страни. За българските граждани, чиито майчин език е различен, се предлага допълнителна езикова подкрепа.

"Център "Амалипе" разбира, че темата е атрактивна и предполага създаване на фалшиви новини, особено в навечерието на предстоящата политическа кампания за местните избори, но призовава всички коментиращи, особено хората, от които се влияе общественото мнение (политици и др.) да не превръщат българското образование и българските деца в заложник на политически амбиции."