"Сега всички очакват след CОVID-19 светът да се промени. Аз нямам такива очаквания, защото откакто свят светува, едни и същи страсти движат историята."
Това заяви пред БНР проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието и ректор на Нов български университет, настоящ преподавател в НБУ и ректор на Европейския хуманитарен университет във Вилнюс, Литва.
Началото на кризата завари България с 0.3% работещи онлайн, а преди 4 седмици те вече са били 23.7, което е огромен скок, подчерта проф. Игнатов.
Той оценява случилото се с дистанционното обучение по време на коронавируса като положително, "тъй като преди трябваше, образно казано, със сопата, по административен път да се въвежда онлайн обучението."
През 2011-2012 година са били спечелени пари по европейски проект, за да се създаде онлайн платформа за средното образование, обясни Игнатов.
"Когато всички прогресивни сили в България атакуваха чрез съда и на последна инстанция съдът на 17 септември се произнесе, че тъй като учебната година е стартирала на 15-и, вече не може да се въведе, макар че ставаше дума за проект до 2030 година. Ако това беше въведено тогава, щеше да има платформа, отработена и не сега с изключително персоналните, лични усилия на всеки учител и на всяко училище отделно да се търсят инструменти за въвеждане на онлайн обучението", пояснява още бившият образователен министър.
По думите му животът се е оказал по-силен от административните разпоредби. Администрацията шикалкави, защото електронното управление не й е изгодно, но сега изведнъж ни задължи, изтъкна Сергей Игнатов.
Според него и средното, и висшето образование, което е било по-подготвено в тази област, са влезли в този режим и "няма и да излезем и ще имаме комбинация от online и offline".
В Германия има дори медицински университети, които не приемат с изпит, единственият изпит е мотивационно писмо, есе "Защо искам да стана лекар", посочи Игнатов в коментара си на новината, че в Софийския университет "Св. Климент Охридски" тази година ще се влиза само с оценките от матурите.