По конкурентоспособност висшето образование в България е на последно място в Европейския съюз. А България заема 76-та позиция от изследвани 133 държави.
Това каза заместник-министърът на образованието Сергей Игнатов, който бе гост на откриването на новата учебна година в Медицинския университет.
По думите му не малкото пари, а лошото им управление са направили университетите бедни и зависими.
Висшето образование в България е на високо ниво, заради възрожденските усилия на преподавателите и учените, а също така и заради любовта на българското общество към науката.
Реалността обаче е различна - България е на 76-то място по конкурентноспособност от общо 133 държави, посочи Игнатов, цитиран от БНР.
В момента в Министерството на образованието е в ход проект за промяна на системата - в центъра й да бъде поставен студента, а не неговият научен ръководител.
Също така се мисли и за нов подход и начин на управление на средствата, отпускани на висшите учебни заведения и за една прозрачна пътека на израстване на учените.
Според доцент Игнатов университетът не е социален орган, а място за бизнес и мениджърство.
Това ще помогне младите хора да останат да работят в България, а да не заминават в чужбина, според доцент Игнатов.
fras
на 15.09.2009 в 17:58:18 #29Част от проблемите на висшето образование са в качеството на самите студенти. Четох някъде, че към 90-та година студенти са ставали 20-тина % от абитурентите, сега % бил 65-70. Изпитите са елементарни, където въобще ги има. Приемат по документи. В СУ дори с резултат от ПОПРАВИТЕЛНА матура. Е, как да ги обучават на ниво, как да искат от тях много. Та те половината са полуграмотни. Ако преподавателите "вдигнат летвата" на изпитите във втори курс ще минат половината. До 5-ти ще останат 30%. Така че, с такъв матРиал - такъв продукт.
MadMaxy
на 15.09.2009 в 16:48:21 #28Пари, пари и пак пари...това е образованието у нас. Когато почнах да уча висше се въведе така нареченото "Платено". Там влизаха от "кол и въже". Имах състудентка наркоманка с богати родители, завършила средно с 300 зора с успех 3 и нещо. Същата завърши висше без проблем, без дори да знае каква специалност учи. На "Платеното" тогава им даваха изпитите, защото от тях зависеха заплатите и хонорарите на преподавателите. Същата в последствие разбрах, че е станала шеф на банка (не на банков клон). Това не е единичен и изолиран случай. За к'во образование си говорим иозобщо. Имаш ли пари и к.н. в БАН ще те направят дори и да не можеш 2 думи на бългаски да вържеш. Имах такъв случай с девойка от Молдова, която се праскаше с когото трябва и се издигна...
kalim
на 15.09.2009 в 13:00:43 #27Браво! Най-после някой мисли!
ivodeveloper
на 15.09.2009 в 11:53:25 #26След 20 години простотия в българското образование най-накрая се намери човек, който мисли правилно, мисли иновативно, и ако му се дадат необходимите правомощия може да постигне много. Писна ми от разни мизерници като Биолчев с техните изцепки "от къде на къде университета ще има нещо общо с бизнеса", чиято фанатизираност ги прави повече годни за атентатори-терористи отколкото за ректори...
пенсионер
на 15.09.2009 в 00:16:48 #25Е, да де. Колко му е на египтолога вместо България да напише българското висше образование. Защото ако знаеше да чете английски, а не само йероглифи, щеше да прочете това в доклада на Световната банка: Bulgaria's level of competitiveness is ranked the 76th out of 133 countries and the lowest among EU countries as per Global Competitiveness Report 2009-2010 (World Economic Forum, 2009).
Obi-Wan
на 15.09.2009 в 00:06:05 #24Много уплашени соц. университетски плъхове се навъртяха....нема страшно, Бибитко може и да ви пожали, ама бай ви Ванчо ако дойде ще има сеч...
thunderlord
на 14.09.2009 в 22:18:32 #23Последното място на БГ-университетите в класацията сред ЕС-университетите се дължи не на лоша университетска политика, а на лоша държавна политика.
thunderlord
на 14.09.2009 в 22:17:21 #22Obi-Wan На мен ми е ясно... че си от тези пишман теоретици...
а сред морето от невежество , е... лесно да си подсигуриш ...аудитория от кретени

Obi-Wan
на 14.09.2009 в 22:16:27 #21бебоппер, мерси за съвета, а ти се опитай да четеш мислейки!
Obi-Wan
на 14.09.2009 в 22:07:40 #20ТъндЕр, еми като ти е смешно смей се, няма лошо...точно това правя в момента тука, и хората намират работата ми за добра, а пък ти си се смей.....вие в БГ-то се смеете така през зъби не от вчера....
thunderlord
на 14.09.2009 в 22:00:24 #19Obi-Wan Оффф... колко смешно звучи, некомпетентен тиквеник като тебе ... да прави кореляции между академичност... и пазарна икономика...

Obi-Wan
на 14.09.2009 в 21:58:31 #18ТъндЕр, макар и промяната засега да е по-скоро козметична отколкото реална, все пак те плаши май..., а...?
Бибитко май ще реже до кокал, уж не бяха такива уговорките ама...нещата се променят в движение...
Е...малко боли ама.... 
Obi-Wan
на 14.09.2009 в 21:55:20 #17bebopper, мисля, че не си разбрал добре някои идеи от статията...Първо зад това, че студента трябва да е център на висшето образование, а не преподавателите се крие чисто и просто идеята, че цялата образователна система има ПЪРВО ЗА ЦЕЛ ДА ИЗУЧИ ДОБРЕ СТУДЕНТА И ДА ГО НАПРАВИ КОНКУРЕНТЕН НА ПАЗАРА НА ТРУДА, чак след това идва преподавателя, техн. поддръжка, чистачите и т.н. Всичко по реда си. И после, зад идеята унитата да СЕ ПОДЧИНЯВАТ НА ПАЗАРНАТА ИКОНОМИКА, стои концепцияата за пазарна икономика, ако унито има добър мениджмънт и създава добър продукт на подходяща цена, адекватно е на търсенето на пазара на труда и т.н. то по естествен принцип ще има желаещи да плащат таксите и се обучават в съответния университет и той и студентите ще са доволни!
thunderlord
на 14.09.2009 в 21:54:28 #16Obi-Wan На тебе съм ... сигурен, че много точно са ти оценили малоумието...и че подобаващо ще се включиш в системата им...

Obi-Wan
на 14.09.2009 в 21:41:47 #15ТъндЕр, този твой типичен соц подход го прилагаха и комунистическите изроди, които се подвизаваха като преподаватели едно време, наричаха не само студентите, но и асистентите тъпи и не знам си какво, а истината беше, че просто времената започнаха да се променят и все повече асистенти и студенти започнаха да си позволяват да мислят, нещо ,което не се харесваше на комунистическите некадърници...Интересното е, че тези "тъпите", които не издържаха на конюнктурата и заминаха на Запад бяха прилично оценени, а соц идиотите продължиха да закопават бг образованието, както и всичко останало де...Така че не ме изненадваш с реакциите си, те са ТИПИЧНИТЕ СОЦ РЕАКЦИИ НА НЕКАДЪРНИЯ КОМУНИСТИЧЕСКИ НЕКАДЪРНИК–МАЗНИК С ВЛАСТ, затова и винаги съм казвал, каквото и да е днешното време, колкото и да е трудно, ВСЕКИ ДЕН Е ПРАЗНИК БЕЗ КОМУНИСТЍИЧЕСКАТА СВОЛОЧ!
thunderlord
на 14.09.2009 в 21:31:39 #14Obi-Wan На тебе не ти е виновно българското(социалистическо) обрпазование...ами си тъп...

Юлиан-3
на 14.09.2009 в 21:26:35 #13при положение, че 2/3 от абитурентите в България влизат във ВУЗ(и повечето го завършват), няма как да не ни стане ясно,че става въпрос за бизнес.....ама мнооого сигурен и доходен.....наемете сграда, регистрирайте примерно"Южноевропейски мениджърски колеж" и пускайте обяви......ниска такса-примерно 300 лв за семестър.....за няколко седмици ще намерите лектори и остава само да разпечатвате програмата , да събирате таксите и веднъж годишно-общ банкет.....

Obi-Wan
на 14.09.2009 в 21:26:00 #12Дуде, всичко що е undergraduate трябва да ти дава реални познания по професията, това е основното. Като завършиш трябва да си способен да започнеш да работиш и то на ниво. Естествено че човек се учи цял живот, но основната цел на undergraduate е да създаде кадри, които след дипломиране да са достатъчно добре обучени, че да започнат да работят по съответната професия. Виж, graduate степените наистина трябва да развиват предимно мисълта и научния подход, не толкова знания колкото конкретни знания по определен проблем и способност за аналитично мислене и решения по проблема. Нито едно от двете не е като хората в БГ, undergraduate изисква добра методология и адекватна учебна програма, а graduate изисква добро финансиране и кадри...И двете не са налице в БГ...
масура
на 14.09.2009 в 21:18:50 #11Дуде, права си и ти. За съжаление учим само теоретични неща, нищо практично. Неприложими, идеални теории. Живота обаче иска практика. И практически знания. Тясна специализация в една област, без да се интересуваш от нищо друго.
Дуде
на 14.09.2009 в 21:13:52 #10Оби, прав си, така си беше. Само че някъде съм чела че образованието не е за да ти даде знания, а да те научи да мислиш и да се учиш сам. Не го цитирам точно, но в общи линии е това. От това дето съм го учила май нищо не влезе в употреба защото всичко просто светкавично се измени (учила съм Изчислителни машини). Цял живот всеки ден ми се е налагало нещо ново да разбирам, отгатвам, решавам.Ново за мен. Предполагам че с доста професии е така. Академични знания, такива дето са си такива както преди години едва ли има. Ако те научат да мислиш самостоятелно като професионалист, постигнали са си целтта.