Ако няма забрана за внос на руски суров петрол, каквито са индикациите до този момент и у нас, а и в Европа и света, цените на бензина и дизела, ще останат на прилични нива. В това увери в студиото на Нова телевизия Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

По думите му цени от 4 или 5 лв. за литър бензин са абсурдно високи цени и прогнозите за такива нива не са състоятелни. Но при настоящите обстоятелства. Делчев обясни, че повишенията обаче, макар и с малко и на стъпки, са неизбежни, а факторите, които влияят са много. "Противоречиви фактори действат върху цените - включително и коментарите за ембарго, едновременно с това редица държави освобождават от резервите си - това води до такива флуктуации, каквито наблюдаваме в момента. Ако се наложи ембарго върху руския суров петрол - небето е таван, предупреди Делчев.

По думите му и в момента, както пред последните шест месеца, цените в България на колонка остават най-ниските в Европа. Българите купуват най-евтиния автомобилен бензин и дизел, увери Делчев, като посочи, че маржът за търговците е между 15 и 17 стотинки. Това в тази ситуация е изключително малко, големите вериги успяват да издържат заради големия си оборот, но може да се окаже фатално за малките търговци, тези с по една или две бензиностанции. Което означава, че може и да има фалити сред тях.

Кирил Петков иска от търговците минимални надценки на горивата

Кирил Петков иска от търговците минимални надценки на горивата

БПГА: Никой не се интересува от произхода, а от цената на крайния продукт

И Светослав Бенчев от БПГА се надява да не се стига до налагане на ембарго върху руските продукти. Но ако това се случи, цените биха се увеличили с 50-60 стотинки, е неговата прогноза.

Ние сме национално отговорни компании. Правим всичко възможно, за да може кризата, през която минава държавата, да бъде по-лесно приета от хората, увери и Светослав Бенчев в студиото на БНТ в коментар за вчерашната среща в Министерски съвет.

Той заяви, че картел в сектора никога не е имало, секторът е един от най-проверяваните.

Според него проблемът не е, че горивото е скъпо, а че заплатите са малки. В Полша, където руският нефт достига по тръбопровод, цената е с 20 ст. по-висока от рафинерията в Бургас. Българските търговци не били отразили в своите цени, цена от 120-130 долара за барел и макар и цените да вървят нагоре и като цяло трендът на е такъв, в България поскъпването е по-малко, отколкото в Западна Европа, включително и в Гърция и Румъния, където поскъпването е с 20% на крачка.

3,50 лева за литър бензин?

3,50 лева за литър бензин?

Нямаме алтернатива за внос, оплака се Тенев