"Проблемът не е в картела, а в господстващото положение. На пазара на едро на горивата няма конкуренция, защото рафинерията "Нефтохим" произвежда по-голяма част от горивата. КЗК показва, че има възпиране на конкуренцията да възползва складовите наличности на горива. Много е трудно да се внесат алтернативни горива на тези, които се внасят от Русия и от "Нефтохим". Това заяви Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) пред bTV.
Владимиров обясни, че през годините много пъти е имало разследвания на Комисия за защита на конкуренцията за картела на горива, които след това не завършват след потвърждаващо становище на ВАС.
"Има известна протекция от страна на съдебните и регулаторните над монополиста на българския пазар на горива", посочи той.
По думите на Мартин Владимиров "Лукойл" има най-големия си стратегически актив на терторията на ЕС у нас. Според него няма друга държава в ЕС, която да толерира притежаването на стратегически актив на компания, собственост на Русия.
Той посочи, че от засилването на конкуренцията всички потребители ще спечелят и цените ще спаднат. Цената на горивата може да бъде много по-ниска, смята Владимиров. Той добави, че внасяният от "Лукойл" петрол е до 10% по-евтин.
Мартин Владимиров иска държавата да може да контролира как се управлява стратегическото дружество "Лукойл".
Владимиров изтъкна, че ако "Лукойл" бъде продаден на някой от посредници на Кремъл като унгарската компания "МОЛ" нищо добро не ни чака. Тогава цената на горивата ще е много по-висока, предупреди той.
Председателят на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива Димитър Хаджидимитров заяви, че не вижда логика да има картел на пазара на горивата.
Доказване на картел е много трудно, изтъкна Хаджидимитров, като според него е добре, че все пак я има рафинерията в Бургас.
projekt
на 03.06.2025 в 21:05:40 #3tibet ..................... проблема на държавите е в цената на ДДС-то и на акциза. преди 10 години, акциза беше близо половината от цената. това е борбата. кой ще прибере акциза и по възможност и ДДС-то
tibet
на 03.06.2025 в 08:52:15 #2И защо трябва да минават горивата през складове? Кому е нужен този закон ? Нали сме ЕС - товариш от Гърция или Руминия и разтоварваш директно на бензиностанциите.
projekt
на 03.06.2025 в 08:18:46 #1Отидете и вижте цената на горивата в западна Европа и тогава говорете.