Комисията определя единствено пределни цени на ВиК услугите. Асоциациите по ВиК и съответните оператори могат по собствена преценка и по обективни критерии да намалят тези цени, които в последствие се въвеждат със заповед на Областния управител. Това заяви председателят на КЕВР Иван Иванов.

Регулаторът проведе открито заседание и обществено обсъждане по доклад и проекторешение за изменение на одобрените цени на ВиК услуги за 2025 г. Комисията служебно изменя одобрените цени ежегодно, като добавя натрупаната инфлация за периода на действие на одобрения бизнес план и я коригира с нормативно регламентираните коефициенти за съответната година.

За 2024 г. освен ежегодно прилаганите коефициенти, отчитащи ефективността на ВиК операторите (коефициент E) и разходите, които са извършени за нови дейности и обекти (коефициент Qр), Комисията за втори път прилага коефициента Qe, който отчита реално изразходваните средства за електроенергия, от които се приспаднат получените от държавата компенсации за електроенергия за 2023 г., като се отчитат и постигнатите нива на относимите показатели за загуби на вода и енергийна ефективност. Целта на този инструмент е да се стимулира изпълнението на тези показатели и да се повишава ефективността на дружествата.

През 2024 г. Комисията е извършила регулаторен преглед за 2023 г., включващ планови проверки на дейността нa 38 ВиК оператора с одобрени бизнес планове за регулаторен период 2022-2026 г. Оценяването на дейността е извършено с прилагането на единна методика.

КЕВР обсъди новите цени на водата

КЕВР обсъди новите цени на водата

Средно за страната поскъпването на ВиК услугите е 3,8%

Съгласно изчисленията на регулатора през 2025 г. за 4 регионални дружества се предвижда намаление на цените на ВиК услугите спрямо действащите цени за 2024 г. - в областите Добрич (с -15,4%), Хасково (с -6,2%), Кърджали (с -1,2%), Ловеч (с -0,9%). За 14 регионални дружества се предвижда увеличение до 5% на цените на ВиК услугите. За 9 регионални дружества планираното увеличение е между 5% и 10% спрямо действащите цени, а за 1 дружество увеличението е над 10 % - в област Сливен (с 19,2%).

За участие в откритото заседание Комисията покани представители на всички ВиК дружества с одобрени бизнес планове. В общественото обсъждане не се включиха представители на принципалите на регионалните държавни дружества - МРРБ и "Български ВиК Холдинг" ЕАД, както и на собствениците на публичните ВиК системи и съоръжения и възложители на договорите за тяхното стопанисване и експлоатация - съответните асоциации по ВиК.

Ръководителят на работната група Ивайло Касчиев предложи омбудсманът да внася обобщени доклади за постъпилите жалби към институциите, които контролират операторите. Според него регионалната политика за ВиК структурата се води от Министъра на регионалното развитие, а на общинската инфраструктура се води от съответните общини и не е в компетентността на КЕВР нито да ръководи изграждането на ВиК инфраструктура, нито да контролира по какъв начин ВиК операторите стопанисват публичните активи. По думите му това трябва да се прави ежедневно от собствениците на инфраструктурата.

В 14-дневен срок участниците в общественото обсъждане могат да внесат писмени становища по проекта за решение за изменение на одобрените с бизнес плановете цени на ВиК услуги за 2025 г. КЕВР ще вземе окончателно решение на закрито заседание на 19.12.2024 г.

Промени в цената на водата от началото на 2025 г.

Промени в цената на водата от началото на 2025 г.

Общо осем града в страната ще плащат над 5 лв./куб. м.