Основен принцип на правовата държава е всяка институция да функционира в границите на своите нормативно установени компетенции. В позиция от страна на КЕВР - Комисията по енергийно и водно регулиране реагират на прессъобщение на МРРБ, в което се предупреждава, че държавните ВиК дружества са заплашени от фалит заради високата цена на електроенергията и липсата на разбиране от страна именно на КЕВР.
Направените опити за внушения и намеса в работата на независимия регулатор са нарушение на закона, и на основни принципи заложени в ЗРВКУ, доколкото натрупаните загуби от страна на дружествата, в резултат на бездействия и несвършени задължения на принципала, ще бъдат включени в цените и заплатени от потребителите.
От КЕВР заявяват, че нямат никакви правомощия да определят цени назад във времето, както и да прилагат мерки. Това е в правомощията на Министерски съвет, което и той вече е направил със сума от 450 млн. лв.
ВиК операторите си доставят електроенергия въз основа на сключени договори с доставчици, избрани по реда на Закона за обществените поръчки. Липсва информация ВиК дружествата да предприемат съответни мерки за защита на търговския си интерес по съдебен път, въпреки че има едностранно прекратени договори.
След препоръка от БЕХ са заявили, че ще създадат собствено дружество - търговец на електроенергия и предвиждат дружеството да започне своята дейност до края на 2021 г. Искане с такъв характер обаче не е постъпило и до момента в деловодната система на КЕВР. Също така и до момента в КЕВР не е постъпвала по-конкретна информация за планираните и/или предприети действия в посоча укрепване на дружествата.
Липсва каквато и да е нормативна възможност КЕВР да преразгледа действащите цени на ВиК услуги за 2021 г.
През текущата 2021 г., ВиК дружествата представят в КЕВР бизнес планове и ценови заявления за новия регулаторен период 2022-2026 г. Комисията ще утвърди цени на ВиК услуги за 2022 г. като част от процедурата за одобряване на новия бизнес план, и няма правни основания да провежда други процедури.
Освен това от КЕВР обръщат внимание и че бизнес плановете на редица държавни ВиК оператори не са съгласувани от съответните Асоциации по ВиК, като в някои случаи дори МРРБ е дало отрицателни мандати на областните управители.