Между 750 милиона и над милиард, дори 1.6 милиарда лева се изчисляват загубите, които търпи бюджета от невнесен акциз или ДДС от сивия сектор на горивата.
Според икономиста Красен Станчев размерът на сивия сектор може да се сметне по различни методи, но минимумът възлиза на 750 милиона лева годишно.

Колегата му от Центъра за изследване на демокрацията Руслан Стефанов изчислява сивия сектор дори на още по-голяма дупка - между 1,2 и 1,6 милиарда лева. Според Стефанов устойчивостта на сивия сектор осигурява сериозни приходи на служители и във ведомствата, където има многобройни корупционни практики.

"Когато има несъбиране на 2 милиона лева, това не е нещо радикално. Когато обаче те са 700 милиона лева, вече може да се каже, че има проблем", заяви Красен Станчев.

Именно сивият сектор беше определен като най-големия проблем пред петролната и газова индустрия от представителите на индустрията и членовете на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) по време на първата национална годишна конференция на БПГА, провела се в столицата.

По думите на председателя на БПГА и генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев неговият дял достига 30%, като страната ни е на първо място в Европа по този негативен показател. Ежегодните загуби за държавния бюджет пък се изчисляват на около 1 милиарда лева, според данни на председателя на асоциацията.

Контрол над ведомствените бензиностанции искат от Петролната и газова асоциация

Контрол над ведомствените бензиностанции искат от Петролната и газова асоциация

Искат и отделен закон за пазара на горива

"Всеки втори литър гориво от внос влиза в страната без заплатени данъци", обяснява шефът на "Лукойл" и допълва, че общо внесеното гориво представлява 40 на сто от потребяваното в страната.

От БПГА смятат, че е необходим по-сериозен контрол на компаниите от бранша, по-голяма прозрачност.

"При четири рафинерии в страната само "Лукойл" внася нефт. Интересното е какво правят другите три", коментира Валентин Златев.

Той отново алармира, че има проблеми при отчитането в Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС).

Производителите, както и лицата, извършващи доставки на горива от Европейския съюз, са длъжни да използват в складовете си метрологично одобрени и контролирани от Агенция "Митници" измервателни уреди, които предават данни за преминалите през тях количества енергийни продукти в реално време към системата БАЦИС.

По думите на Златев обаче само за миналата година има 54 танкера с нефт, влезли в България, за които не е сигурно дали са преминали през въпросните измервателни уреди и дали са били отчетени пред Агенция "Митници".

За подобряване на условията на пазара от БПГА предлагат редица промени, включително въвеждането на секторен закон; изискване за лицензиране или регистрация на фирмите в бизнеса, както и въвеждането на по-тежки санкции при използването на незаконно гориво, включително отнемане на автомобила.