Държавата не възприема транспортния сектор сериозно. Това заяви Светослав Бенчев - председател на Българската петролна и газова асоциация при представяне на "Визия за развитие на устойчивата мобилност в транспортния сектор". В плановете за енергетиката не фигурира транспорта, заяви Бенчев.

Транспортът е голям консуматор на енергия, а държавата няма визия какво да се прави, според него. Ако сега не се вземат мерки, транспортът ще стане скъп след години. Важно е да се знае какви ще са преходните горива, тъй като няма как да се премине от дизел на зелено гориво, предупреждават от асоциацията. Трябва да се вземе предвид електрификацията на автомобилите. Ако само половината от личните автомобили минат на електричество, ще са ни нужни 2 нови ядрени реактора.

Трябва да се запази производството на горива в страната, категоричен е Бенчев. Рафинерията е българска, по думите му, но тя трябва да се модернизира и да се превърне в нефтохимически център. Трябва да продължи производството на биогорива. БПГА се обявява за изграждане на нефтопровода Александруполис - Бургас. Проблем е, че нямаме транспортна свързаност със съседните държави.

Кабинетът гледа на тръбата Бургас - Александруполис като резерва при оттегляне на "Лукойл"

Кабинетът гледа на тръбата Бургас - Александруполис като резерва при оттегляне на "Лукойл"

Включваме се в концесиите на пристанищата в Кавала и Александруполис

Няма инфраструктура за електрификацията, по мнението му. Трябва да има ВЕИ мощности около зарядните станции по магистралите. Освен това държавата трябва да облекчи административните тежести. Трябва да се стимулира потреблението на пропан бутан, метан и рециклирани горива. БПГА съветва да не се повишават акцизните ставки. Трябва да се стимулира енергийната ефективност в транспорта, препоръчва още Светослав Бенчев.

Венелин Маринов посочи, че горивата също са енергия и са силно засегнати от енергийния преход. За лекия транспорт електрификацията е възможна. За тежкия и друг транспорт на този етап тя не е възможна, но за авиацията има варианти за декарбонизация чрез въвеждане на устойчиви авиационни горива. Мая Благоева вижда сериозно потребление на пропан бутан в световен мащаб. И у нас той търпи развитие, където няма достъп до природна газ по тръба. Водородът няма сериозни място в индустрията поне засега, според БПГА. Само с навременни действия, каквито асоциацията предлага, могат да се избегнат трусове при доставките на горива, както и резки движения на цените за българските потребители.

ЕК финансира проект за еко градски транспорт в шест общини у нас

ЕК финансира проект за еко градски транспорт в шест общини у нас

Комисията ще отпусне над 233 млн. евро за 10 страни членки