Френският моден дизайнер Пиер Карден, приветстван заради визионерските си творения, но също и заради създаването на стилни дрехи за масите, почина на 98-годишна възраст, съобщи семейството му пред "Франс прес".
Карден, който е роден в бедно семейство в Северна Италия, но се превърна във френска модна суперзвезда, е починал в болница в предградието Ньой, западно от Париж.
"Това е ден на голяма тъга за цялото ни семейство. Пиер Карден вече го няма", се казва в изявлението на семейството му.
В него се подчертава, че след един живот, продължил цял век, той е оставил на Франция и света "голямо уникално художествено наследство" и то не само в модата.
Роден в бедност през 1922 г. близо до Венеция в Северна Италия, семейството му емигрира във Франция, когато той е малко дете.
"Италианец по рождение, Пиер Карден никога не забрави произхода си, въпреки че носи безусловна любов към Франция", допълниха от семейството му.
Той е израснал във френския индустриален град Сент Етиен и е бил чирак на шивач във Виши на 17-годишна възраст, вече специализирайки в дамски костюми.
Премествайки се в Париж, той проектира хипнотизиращите декори и костюми за филма "Красавицата и звярът" през 1947 г., чийто сценарист и режисьор е Жан Кокто.
След като разделят пътищата си с Кристиан Диор, той вече е създал свой собствен моден етикет през 1950 година.
Той бързо утвърждава името си като новатор, създавайки легендарната вече балонна рокля през 1954 година.
Той също така беше новатор в търговско отношение, подразвайки върхушката в модните среди заради производство на готова колекция за парижкия универсален магазин Printemps.
Неговата колекция "Космическа епоха" от 1964 г. остава забележителна в историята на модата със своите разкроени рокли, плетени гащиризони, тесни кожени панталони и др.
Неговата глобална империя има силно присъствие в Япония, а също така подписва сделки за производство със Съветския съюз през 1978 г. Той също така става първият френски дизайнер през 1979 г., който циментира връзките с Китай.
Той е и първият дизайнер, който провежда модно ревю на Червения площад в Москва през 1991 г., привличайки тълпа от 200 000 души.
Семейството му го приветства как той се е потопил "рано в потока на глобализацията".
Но много използваната и франчайзирана марка "Карден" по-късно показа признаци на износване и през 2011 г. той пусна за продажба модния си етикет, въпреки че не успя да го продаде.
"Всички ние се гордеем с упоритата му амбиция и смелостта, която прояви през целия си живот", изтъкнаха от семейството му.