Руски танкер е пътувал през северния морски маршрут с рекордна скорост и без ескорт от ледоразбивач за пръв път, показвайки как климатичните промени отварят пътя през Арктика, съобщава The Guardian.

Танкерът Christophe de Margerie превозва товар от втечнен природен газ от Хамърфест в Норвегия до Борионг в Южна Корея за 19 дни, с около 30% по-бързо от традиционния южен корабоплавателен маршрут през Суецкия канал.

"Това е много бързо, особено, като нямаш ескорт на ледоразбивачи", казва Бил Спаърс, говорител на корабоплавателната компания, която притежава танкера. "Много вълнуващо е, че кораб може да минава по този маршрут през цялата година."

Природозащитниците изразиха загриженост за рисковете от увеличаване на трафика на кораби в девствена Арктика.

Снимка 229666

Източник: iStock

Както и при използването на конвенционално гориво, "Кристоф дьо Маржери" може да се захранва от транспортирания втечнен природен газ, който намалява емисиите на серен оксид с 90% и емисиите на азотен оксид с 80%. Това е важен фактор за крехката екосистема.

"Вече няколко години успяват да преминат през северозападния проход, но северният проход, минаващ през Русия, започна да се отваря от 2010 г. насам. Ще видите, че този маршрут ще се използва все повече и повече от 2020 г.", коментира Саймън Боул, океанограф в Университета в Саутхемптън.

"Иронията е, че едно от предимствата на климатичните промени е, че вероятно ще се използва по-малко гориво в Тихия океан", допълва Боул.

Океанографът заявява, че корабните компании правят "сигурен залог", като изграждат кораби в очакване северният морски път да се отвори.

"Дори и утре да спрем емисиите на парникови газове, ускоряването на загубата на Арктически лед вероятно няма да бъде спряно и върнато", допълва той.

Снимка 264527

Източник: iStock