Петър Курумбашев, евродепутат от Групата на Прогресивния алианс и демократите в Европейския парламент, член на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика пред News.bg.

Г-н Курумбашев каква е дилемата пред България по отношение на тази директива за вредните парникови газове?
В случая не става дума толкова за търговията с емисии, а за така наречената десулфоризация или другояче казано сероочистки. Въпросът е да се изясни дали този акт на Европейската комисия ще засяга бъдещи инсталации или и вече съществуващи. Ако засяга вече съществуващи, ние трябва да реагираме много остро и да поискаме дерогация за България. Тоест, ако той влиза - да не важи за България. Ако се въведат тези високи норми за очистване от азотни окиси и специално от серен двуокис, трябва да закрием много бързо, много сериозна част от нашата енергетика. Нещо, което е абсолютно недопустимо и немислимо. Така, че аз се надявам този акт, който ще бъде приет да засяга само бъдещи инсталации, но не и действащи в момента. Може би тези високи критерии са приложими за другите страни на ЕС, но не й за качеството на нашите въглища. Обяснил съм го и на доста наши колеги. Предстои среща с вицепрезидента на ЕК г-н Юрки Катайнен. Имахме кратък разговор, в който му казах, че докато мислят как се откриват работни места в ЕС, ние ще загубим десетки хиляди работни места в България с приемането на този акт. Мисля, че той подходи с разбиране.

Предстои сесия в Европейския парламент, какво очаквате?
Предстои сесия в Европейския парламент, но там няма да се гласува нищо, свързано с този акт, който иска да приеме Европейската комисия. По-скоро интересните дискусии, които предстоят, са свързани с Европа на две скорости и по документа, който е представен. Има много разнопосочни мнения, ще видим дали страните членки са си омръзнали една на друга и искат да формализират тези отношения.

Вие как оценявате позицията на България, категорично "против"?
Аз смятам, че първо е редно да има национална позиция. Надявам се, че основните политически сили в лицето на БСП, на ГЕРБ, Патриотите, ДПС могат да излязат с обща позиция. Според мен, изобщо не е добър вариантът да бъдем на различни скорости. Това е начин да бъде разбит ЕС отвътре. В момента, в които сме подложени на толкова сериозни заплахи като миграция, тероризъм, излизането на толкова сериозна държава каквато е Великобритания - ние помежду си да слагаме бариери, е изключително опасно. Напротив, ние трябва да мислим повече за засилване на интеграцията между отделните държави членки, например по охраната на външната граница на ЕС. Искат да ликвидират една мечта на моето поколение. Ние си мечтаехме да видим обединена Европа. Помислихме си, че сме я видели, а сега се оказа, че май не сме били заедно.

От тук накъде?
Предстоят дискусии поне една година. Надявам се България да може да консолидира чрез основните си политически сили единна национална позиция.

Ключова роля ще имаме по отношение на ротационното председателство, което ще трябва да финализира тази концепция?
Очаквам България по време на това председателство да представи своите регионални приоритети - не само за България, но и за региона. Ние трябва да продължим да настояваме ЕС да се разширява, както в Зоната на Черноморското икономическо сътрудничество, така и в посока Западните Балкани. Най-добрият отговор на всякаква дезинтеграция и опити да бъде разделен ЕС от всякакъв външен натиск е продължаването на разширяването на ЕС.

Да, но в Балата книга не става и дума за продължаващо разширяване.
Ами, ето затова - нали ще сме председатели, ще можем да кажем нашето мнение. Надявам се да го кажем ясно и силно. Още по-силно ще бъде, ако имаме консолидация на основните политически сили в България, което очаквам да видя. Очаквам да видя такава и по отношение излъчването на български еврокомисар.

Какви ще са вашите инициативи, които вие ще подемете?
Моята работа е свързана с комисията по индустрия и енергетика. Има много сериозен пакет свързан с енергетиката. Заедно с мои колеги искаме да говорим за по-лесното навлизане на електрически коли в ЕС. В момента хората не биха си позволили да си купят, защото цената им е доста по-висока. Ако те получат малка помощ от държавата, много от тях биха решили да отидат в тази посока. Разбирам, че има силна съпротива от лобито на компаниите, производители на автомобили на бензин и дизел, но според мен трябва да работим в такава посока. Ето, например в Германия има такава подкрепа - дават пет хиляди евро на кола, в Румъния също има, защо да няма и в България. Това коментирахме съвместно с колеги, да направим такива предложения в европейска директива.