В световния ден на потребителя от Комисия за защита на потребителите представиха резултатите от анкета, направена с цел да се провери дали българите познават правата си при ползване на финансови услуги.
Председателят на комисията Веселин Златев направи кратка равносметка за това какво са постигнали те като орган и обществото като цяло. Той отчете, че се повишава културата не само на потребителя, но и на търговците.
По думите му в България се отделя все по-голямо внимание за защитата на потребителските права.
Според Златев формирането на потребителската култура и добре функционираща пазарна икономика се дължат не само на съществуващото законодателство, но и на взаимния диалог между потребител, търговец и производител и държавата между тях със своята регулация.
В анкетата, проведена онлайн, са се включили 1 699 души. 76 % от тях знаят, че имат право да получат стандартен европейски формуляр за предоставяне на информация преди да подпишат договор за банков кредит.
52% от запитаните не се искали преди сключване на договор за кредит да им се предостави безвъзмездно екземпляр от проекта на договора за запознаване с всички условия.
53% от попълнилите анкетата не знаят какво представлява годишен процент на разходите. Радващото според представителите на КЗП обаче е, че е висок процентът на анкетираните, които знаят колко ще платят в края на периода за използвания от тях кредит.
На въпроса към коя институция трябва да се жалват заради некоректни финансови услуги, 63% са посочили Комисия за защита на потребителите, 31% - Комисия за финансов надзор и едва 6% Българската народна банка.
Доста сериозен е процентът на хората, според които съдилищата и административните органи не разполагат с адекватни и ефективни средства за преустановяване на сключването на неравноправни клаузи в потребителските договори.
Негативно са отговорили 88% от запитаните по този въпрос.
През изминалата година в комисията са постъпили още 64 жалби в сферата на банковите услуги и социалното кредитиране. От началото на тази година до момента техният брой е 60. От КЗП обещаха да продължават своята ефективна работа по всички теми, свързани с повишаване на потребителската образованост.