Позицията на България в Съвета на Европа е да не се пипа кохезионната политика. Това каза министър-председателят Бойко Борисов по време конференция, посветена на кохезионната политика на ЕС с участието на еврокомисаря Корина Крецу.
В представянето на България пред участниците премиерът изтъкна, че в страната ни с всеобщи усилия хората осезателно усещат членството в ЕС.
„Именно затова кохезионната политика ни е толкова важна, именно затова във всяко наше изказване благодарим на ЕК и на европейската солидарност към България и не случайно сме се насочили в сфери, които да касаят и други членове на ЕС”, заяви премиерът Борисов.
Той изтъкна, че много обича да слуша, когато с носталгия хората се връщат към миналото. „Винаги човек, когато се връща към младините си – то е с носталгия. Винаги тогава му се е виждало, че е по-добре. Но я да си помислим как бяха третирани битовите отпадъци на всяко едно семейство в предишните години - под земята, заравяне или хвърляне в деретата или в реките”, коментира Бойко Борисов.
Той изтъкна, че тогава не имало заводи за преработка на битовите отпадъци, както и съвременни депа, а само за няколко години милиарди евро са отишли именно в тези системи. Премиерът визира изградените благодарение на европейската солидарност 37 пречиствателни станции за отпадни води.
„Когато се дава за пример бившата комунистическа държава България колко мощна икономика е имала си задаваме реторичен въпрос – защо най-важното за хората – чистотата на природата, екологията, не е правено? Така че в това отношение и сега, когато констатираме, че българите сме най-болни в Европа, то не е учудващо”, категоричен бе Борисов.
Той изтъкна, че дори в столицата в най-скъпите квартали не е имало изградена канализация. Премиерът даде пример с изградените 2400 километра канализация. „Това е огромна помощ за екологията, за здравето и като една част от Европа – за всички европейци. Затова тези пари не са дадени само на България, те са за цяла Европа”, коментира Бойко Борисов.
Според него ако до преди една - две години проблемите на климата и на опазването на околната среда са били неглижирани от страни като Китай, Америка и Бразилия, то Европа са били наясно с проблема и това се доказва от проведените срещи в Париж и Копенхаген, посветени на проблема.
Относно магистралите и жп линиите, премиерът изтъкна, че те са направени така, че да свързват София с Азия – това са „Тракия” и „Марица”, София с Черно море – това е „Тракия”, София – Белград, която по думите на Борисов е връзката ни с Европа, „Струма”, която след „Люлин” е най-натоварената. Бойко Борисов изтъкна, че най-големият обмен е именно с пристанището на Солун.
Той заяви, че жп линиите също се подменят и обясни, че те дублират магистралите и също дават огромен тласък на икономиката и на инвестициите.
„С мен се шегуваха преди години, че асфалт не се яде, но се оказа, че там, където минат магистрали и жп линии, след една година вече има бензиностанции, след две заводи. Това е фактът”, категоричен бе Борисов.
Той изтъкна, че градовете покрай магистралите вече се задъхват от липса на работници за новите предприятия. „Затова именно ние сега и тук с комисаря Крецу, която има пълната ни подкрепа и това е наша позиция в Европейския съвет да не се пипа кохезионната политика. Опасността в следващите години пакетите да бъдат свити е много реална”, коментира още министър-председателят Бойко Борисов.
Equinox
на 17.06.2016 в 20:18:04 #1@1: Не сме в Шенген и не сме в еврозоната, но това не е толкова важно; засега този факт е в наша полза. Като договорен преводач на документи с техническа тематика към ЕК имах шанса да разбера какво са еврофондовете за нас. Нещо изключително полезно, затова Борисов прави всичко възможно те да не се блокират - както бе при всички управления с участието на БСП. Пример - Бургас се превърна от разхвърлян бежански град в много добре уреден и приятен за живеене курортен град с подновена инфраструктура, бърз и интегриран обществен транспорт с бързи ленти за придвижване и чисто нови тролеи и автобуси, с два отлично поддържани плажа и голяма, тиха и спокойна морска градина с множество безплатни паркоместа. Как стана това? С 95 % ползване на еврофондове. Кметът е направил силен екип от юристи и икономисти и непрекъснато подават заявки за еврофинансиране. Казано по-образно - ЕС е огромна дойна крава, която е заделила десетки милиарди само за България, но ги дава само по строги правила и след пълна проверка как са изразходвани парите. С всеки коректно изпълнен проект с европари, следващия се дава все по-лесно. Толкова по въпроса. Що се отнася до магистралите, никак не си прав - това е първото, което една държава трябва да направи, ако иска чуждестранни инвестиции и туристи. Борисов разбра това отдавна и затова обръща толкова внимание на построяването на магистралите. Впрочем аз деля хората на "правячи" и "плямпачи". Борисов работи и прави нещата; довежда ги до край, колкото и да го лаят от сутрин до вечер. Дебела му е кожата, в добрия смисъл. Това е полезно за политическото дълголетие на един човек и се цени на Запад и на Изток - знаеш, че човекът, с когото се договаряш, няма да е еднодневка. Ако се върнем към магистралите - доскоро идеята да пропътуваш по работа или за ваканция маршрута София-Бс или обратно, бе кошмарна - бавно, задръствания, умора. Сега разстоянието се взема за 3 до 4 часа, според колата. И друг пример - навремето Югославия направи великолепната Ядранска магистрала и остави отсечката към София порутена. Резултат - западните туристи с удоволствие се пускаха по югославското крайбрежие и не си и помисляха да се насочат към България.