Само шест български банки предоставят на клиентите си писмена информация в стандартен европейски формуляр за условията, при които отпускат потребителски кредити.

Това показа проучване, което Асоциация „Активни потребители" проведе на принципа „Таен клиент" в 15 български банки.

Предоставянето на писмена информация за условията по кредитите в стандартен европейски формуляр е задължение на банките според чл. 5 от Закона за потребителския кредит, но 9 от проверените банки не го изпълняват. По този начин те лишават потребителите от основното им право да бъдат информирани и да сравнят различни оферти, преди да изтеглят кредит, отбелязват от Асоциацията.

От там цитират алинея първа от член 5 на ЗПК, според която: „Преди потребителят да е обвързан от предложение или от договор за предоставяне на потребителски кредит, кредиторът или кредитният посредник предоставя своевременно на потребителя, съобразно изразените от него предпочитания и въз основа на предлаганите от кредитора условия на договора, необходимата информация за сравняване на различните предложения и за вземане на информирано решение за сключване на договор за потребителски кредит".

Информацията се предоставя във формата на стандартен европейски формуляра, гласи още законът.

Проучването на „Активни потребители" показа още, че банките, които спазват закона, дават добра и изчерпателна устна консултация. Обясняват на клиента как се формира базовият лихвен процент, как се изчислява годишният процент на разходите, какви са таксите, условията и др.

Освен че не предлагат стандартен европейски формуляр, другите девет банки дават и по-пестеливи консултации. Така те напълно лишават потребителите от законовото им право на информиран избор, изтъкват от Асоциацията.