Само шест български банки предоставят на клиентите си писмена информация в стандартен европейски формуляр за условията, при които отпускат потребителски кредити.
Това показа проучване, което Асоциация „Активни потребители" проведе на принципа „Таен клиент" в 15 български банки.
Предоставянето на писмена информация за условията по кредитите в стандартен европейски формуляр е задължение на банките според чл. 5 от Закона за потребителския кредит, но 9 от проверените банки не го изпълняват. По този начин те лишават потребителите от основното им право да бъдат информирани и да сравнят различни оферти, преди да изтеглят кредит, отбелязват от Асоциацията.
От там цитират алинея първа от член 5 на ЗПК, според която: „Преди потребителят да е обвързан от предложение или от договор за предоставяне на потребителски кредит, кредиторът или кредитният посредник предоставя своевременно на потребителя, съобразно изразените от него предпочитания и въз основа на предлаганите от кредитора условия на договора, необходимата информация за сравняване на различните предложения и за вземане на информирано решение за сключване на договор за потребителски кредит".
Информацията се предоставя във формата на стандартен европейски формуляра, гласи още законът.
Проучването на „Активни потребители" показа още, че банките, които спазват закона, дават добра и изчерпателна устна консултация. Обясняват на клиента как се формира базовият лихвен процент, как се изчислява годишният процент на разходите, какви са таксите, условията и др.
Освен че не предлагат стандартен европейски формуляр, другите девет банки дават и по-пестеливи консултации. Така те напълно лишават потребителите от законовото им право на информиран избор, изтъкват от Асоциацията.
bobbi_Mk
на 02.12.2010 в 10:20:52 #4НАПИШЕТЕ ИМЕНАТА НА ТЕЗИ БАНКИ !!! Прокуратурата да се самосезира и да действа !!! ИНаче това безхаберие няма да спре !!!
North Star
на 30.11.2010 в 14:36:28 #3"Информацията се предоставя във формата на стандартен европейски формуляр, гласи още законът. Проучването на „Активни потребители" показа още, че банките, които спазват закона, дават добра и изчерпателна устна консултация." Г-да банкери, попълването на стандартният европейски формуляр по презумпция е в писмен вид. Устната консултанция е допълнение, зависещо само от обясненията на банковия инспектор - без подпис, без печат и следователно без отговорност! Нас ни интересуват само банките които изпълняват съвестно закона! Посочете тях, не останалите. Така ще ни улесните в правилния избор!
npocmak
на 29.11.2010 в 11:09:46 #2Редно е да публикувате списък поне на редовните банки, иначе информацията е абсолютно непотребна в този и вид.
batigol
на 29.11.2010 в 10:43:46 #1и сега какво - ще ги глобят с по хиляда, най много две хиляди лева и всичко ще е ок......