До 6 години и половина в България може да има високоскоростен железопътен транспорт, при който разстоянието от София до Варна да се взима за около два часа. Това заяви в интервю за Money.bg инж. Румен Марков, управител на компанията "Лардж Инфрастръкчър Проджектс", която е сред кандидатите за частни превозвачи в жп транспорта.
По думите му обаче подобно нещо е възможно само чрез публично-частно партньорство и концесии за строителство. В противен случай ще минат много дълги години, за да се случат такива проекти.
Инж. Марков разкри също така и какво включва проектът на компанията му, с който тя ще кандидатства за частен жп превозвач.
Там се предвижда изграждане на високоскоростна железопътна линия от София до Солун, която да преминава през Симитли и Кресненския пролом. Идеята е по този начин да се създаде високоскоростната железопътна артерия Атина-София-Букурещ, изготвена според политиките на ЕС.
Компанията има планове и за линията от София до Варна - тя ще има разклонения през Русе и Букурещ. Идеята е след ремонт от столицата до морето да се стига за около 120 минути, а влаковете да се движат на всеки час.
В проекта си "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" предвижда също така изграждането на нови жп гари.
Общата стойност на инвестицията се оценява на 3,5 милиарда евро, като идеята е във финансирането на проекта да се включат както частни инвеститори, така и българското и гръцкото правителство.
"В нашия проект с единия експресен влак от София до Солун ще се стига за 1 час и 20 минути. С останалите, които ще спират на повече гари, с тях ще се стига за 2 часа и 5 минути", посочва инж. Румен Марков.
Той акцентира на това, че България вече е част от шенгенското пространство и предстои да се присъедини към еврозоната, което прави нуждата от по-добра свързаност още по-голяма.
Според него най-важно за развитието на инфраструктурата у нас е съдействието от страна на властите, адекватното им партньорство с бизнеса и с европейските институции, както и изграждането на дългогодишна стратегия за транспорта.