До 6 години и половина в България може да има високоскоростен железопътен транспорт, при който разстоянието от София до Варна да се взима за около два часа. Това заяви в интервю за Money.bg инж. Румен Марков, управител на компанията "Лардж Инфрастръкчър Проджектс", която е сред кандидатите за частни превозвачи в жп транспорта.

По думите му обаче подобно нещо е възможно само чрез публично-частно партньорство и концесии за строителство. В противен случай ще минат много дълги години, за да се случат такива проекти.

Инж. Марков разкри също така и какво включва проектът на компанията му, с който тя ще кандидатства за частен жп превозвач.

Там се предвижда изграждане на високоскоростна железопътна линия от София до Солун, която да преминава през Симитли и Кресненския пролом. Идеята е по този начин да се създаде високоскоростната железопътна артерия Атина-София-Букурещ, изготвена според политиките на ЕС.

Компанията има планове и за линията от София до Варна - тя ще има разклонения през Русе и Букурещ. Идеята е след ремонт от столицата до морето да се стига за около 120 минути, а влаковете да се движат на всеки час.

В проекта си "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" предвижда също така изграждането на нови жп гари.

Общата стойност на инвестицията се оценява на 3,5 милиарда евро, като идеята е във финансирането на проекта да се включат както частни инвеститори, така и българското и гръцкото правителство.

"В нашия проект с единия експресен влак от София до Солун ще се стига за 1 час и 20 минути. С останалите, които ще спират на повече гари, с тях ще се стига за 2 часа и 5 минути", посочва инж. Румен Марков.

Първите частни пътнически влакове тръгват от 13 декември 2026 г.

Първите частни пътнически влакове тръгват от 13 декември 2026 г.

За пръв път БДЖ ще има конкуренция в пътническите превози

Той акцентира на това, че България вече е част от шенгенското пространство и предстои да се присъедини към еврозоната, което прави нуждата от по-добра свързаност още по-голяма.

Според него най-важно за развитието на инфраструктурата у нас е съдействието от страна на властите, адекватното им партньорство с бизнеса и с европейските институции, както и изграждането на дългогодишна стратегия за транспорта.