Увеличаването на дигитализацията води до по-ниски нива на данъчните престъпления. Не е важно това, че ще се електронизира една система и една институция, а какви нови ползи носи за обществото. Това заяви Петя Георгиева от ИПИ на представяне на оценка, изготвена от Института за "Оценка на ефектите за бизнеса от реализацията на избрани четири проекта".

С 50% се увеличават подадените данъчни декларации по електронен път.

Спестените разходи на бизнеса са в размер на 99.8 млн. лв. за година. Има и увеличение на електронните разплащания през портала, увеличена събираемост на приходите и осигурена надеждност, сигурност и непрекъсваемост на дейността на НАП.

Реализирани са над 1 200 електронни услуги централизирано и над 35 000 профила на физически лица, похвали се заместник-министърът на електронното управление Атанас Мазнев.

Николай Минев, директор на дирекция "Информационни системи и оперативна съвместимост" добави, че над 200 000 са профилите, създадени в една система, в която е имало 5 потребители през 2015 г. Почти всички администрации, училища и лекари имат профили във въпросната електронна система. Чрез предоставяне на възможност за заявяване като вътрешно информационни електронни услуги, се спестила огромна енергия на обществото. Над 200 млн. се заявените вътрешните информационни електронни услуги, които се заявяват от гражданите и бизнеса. Верифицираните разходи от 2017 г. до момента са 5.3 млн. лв.

За периода 2015-2022 г. на работа на единния модел минималното общо спестено време надхвърля 12.3 хиляди години.

Само за 2021 г. консервативните оценки за реализирани спестявания на бизнеса и гражданите са зад над 210 млн. лв.

За периода 2019-2022 г. спестените разходи за администрацията от работата на единния модел възлизат на минимум 5.3 млн. лв.

Милена Кръстанова, заместник-изпълнителен директор на НАП посочи, че за стария и новия портал за електронни услуги на НАП имало няколко предизвикателства - да се осигури работата на двата портала и комуникирането защо и точно за какво са били направени нововъведенията. НАП разбили навиците, които били изградени за начина на функциониране и ползване на услугите на агенцията, като положили доста усилия да обяснят на хората защо трябва да ползват нов портал и да използват услугите по-различен начин.

Създадени са възможности и начини хората със своите потребности да управляват начина на новия портал за услуги на НАП. Вече няма заявяване за ползване на достъп на каквито и да било услуги в съвременния портал на НАП. В момента, в който порталът разпознае кое е това лице - ако е физическо лице, се предоставят всички услуги за всички физически лица, а ако е юридическо - всички услуги за юридически лица. Уникалните потребители, които са ползвали услугите на НАП са над 293 000 хил. души.

Над 79 млн. са заявките за информация, осъществени през новата платформа на НАП през декември месец миналата година.

По отношение на данъците и електронната услуга за тяхното подаване и плащане, спестеното време е от 102 хил. работни дни за една година.

Изводи от доклада на ИПИ:

Напредването на процесите и организацията за е-управление дават резултат от първия ден;

Положителните ефекти са за всички въвлечени - администрация, граждани и бизнеси;

Дори в трудни периоди този подход работи;

Финансовите инвестиции не са значителни, но ползите са огромни.

Видимите ефекти от е-управлението са разходите, скоростта, удобството, планирането, конкурентоспособността и ефективността. Невидимите ефекти са доверие, свиване на сивия сектор на икономиката, възникване на нови модели за организация на бизнеса, стимул за иновациите и ефективност.