Не са постъпвали сигнали за участие на деца в реклами или други форми на търговска комуникация на генетично модифицирани храни (ГМО) в Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД).

От агенцията съобщиха и че сигнали за участие на деца в реклами на ГМО храни не са постъпвали и в Съвета за електронни медии (СЕМ).

Държавната агенция за закрила на детето е сезирала СЕМ с искане за становище относно реклами на деца на хранителни продукти. От ДАЗД са поискали и становище на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) за хранителни продукти, върху които изрично е указано, че съдържат ГМО, за предприемане на последващи действия от компетентността на ДАЗД.

Сезиран е и Националният съвет за саморегулация като независим орган за саморегулация в рекламата и търговската комуникация в България с искане за становище във връзка с посочените реклами за спазване на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в страната.

В този контекст ДАЗД припомня, че в критериите на СЕМ и ДАЗД за оценка на съдържание, което е неблагоприятно или създава опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата също са разписани текстове, които уреждат по отношение на доставчиците на медийни услуги, да не допускат участие на дете в реклами или други форми на търговски съобщения за генетично модифицирани храни, както и да не допускат участието на дете в търговски съобщения, придружаващи или включени в детски предавания за храни и напитки, съдържащи хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект, по-специално съдържащи мазнини, трансмастни киселини, сол/натрий и захар, чийто прекомерен прием в хранителния режим не е препоръчителен. Доставчиците на медийни услуги са длъжни да спазват правата на децата, уредени в Закона за закрила на детето и другите нормативни актове.

В Закона за закрила на детето има изрична разпоредба, която родителите, настойниците, попечителите или другите лица, които полагат грижи за дете, са длъжни да не допускат участието му в реклами или други форми на търговски съобщения за генетично модифицирани храни, нарушението на което задължение е скрепено със санкция по отношение на виновните лица. Според ДАЗД е безспорно, че родителите и другите лица, на които са поверени грижи за детето, носят първостепенна отговорност за неговото насочване към използването на различните медии, но и цялото общество като цяло има тази отговорност, включително в публичното пространство, например в обществени заведения, в училища и детски градини, на различни мероприятия и други.

Разпоредба, която охранява интересите на децата, се съдържа и в Закона за храните в чл. 9а, където ясно е регламентирана забрана за рекламирането на генетично модифицирани храни чрез реклами или други форми на търговски съобщения, в които като изпълнители участват деца или които представят деца, употребяващи тези храни, и/или са предназначени за детска аудитория.