Актуално международно проучване, ръководено от епидемиолога Ева Шернхамер от Центъра за обществено здраве към Медицинския университет във Виена е изследвала кои стимули за ваксинация биха имали най-голям ефект върху гражданите. Резултатите показват, че свободният избор на ваксина, ваучери или дори лотария могат да имат мотивиращ ефект.

63% от населението в Австрия е с поставена поне първа доза срещу коронавирус.

През последните месеци намалява броят на гражданите, които си поставят ваксина. В същото време броят на заетите леглата в болниците и отделенията за интензивно лечение се увеличава. За да се смекчи или дори предотврати нова вълна от COVID в Австрия, правителството иска да мотивира гражданите да се ваксинират.

През август 2021 г. в Австрия, Германия и Швейцария е проведено онлайн проучване, в което участват 3067 души. Проучването в Австрия показва, че 18% от анкетираните не са ваксинирани и не са си записали час за ваксинация. 23,5% от участниците биха се ваксинирали, ако могат да изберат ваксина, 8,7% - ако получат ваучер, и 6,6% ако ваксинацията гарантира тяхното участие в лотарията.

Мотивиращи биха били и следните обстоятелства: ваксинация на работното място (3,8%), безплатно хранене след ваксинация (3,3%) и получаване на стикер, от който се вижда, че лицето е ваксинирано (1,6%). Други стимули, които се посочват, са провеждането на дългосрочни научни проучвания и възможността за орална ваксинация.

Смарт часовник срещу ваксина - в томбола на МЗ

Смарт часовник срещу ваксина - в томбола на МЗ

SMS: "Ваксините срещу COVID-19 спасяват живот"

Интересен е фактът, че 15,8% от анкетираните са заявили, че биха се ваксинирали, ако ваксинацията е безплатна, което всъщност е така във всички страни, където е проведено проучването. Възможността за избор на ваксина е привлекателна за хората с по-високо образование, докато ваучерите и участието в лотарията представляват интерес за по-малко образованите хора и по-младото население.

Резултатите на анкетираните в Германия и Швейцария са сходни с тези в Австрия.