10 588 българи потърсиха безплатна медицинска помощ и консултации на горещата телефонна линия на Националната пациентска организация, създадена в рамките на COVID.

Инициативата е обединила здравни експерти, индустрия и пациентски общности и граждански организации в търсенето на адекватен отговор на предизвикателствата пред пациентите в условията на ограниченията от COVID-19.

Данните за дейността показват, че за 14 месеца (17 април 2020 г. - 31 юни 2021 г.), в които линията работи, най-много консултации са извършени от лекарите, ангажирани с лечението на COVID - 3079, както и по въпросите за ваксините срещу вируса - 3516 консултации.

Информация и консултации на телефона относно заболяването предоставяха медици, ангажирани с грижата за пациенти на първа линия, а на въпроси относно ваксините отговаряха имунолози и епидемиолози.

На горещата телефонна линия консултации предоставиха 29 лекари, 1 пациентски консултант и 2 психолози.

Изводите, които могат да бъдат направени за типа обаждания, постъпили на горещата телефонна линия, са:

  • Значителна част от обажданията бяха свързани с информация относно симптомите на COVID и контрола на болестта в домашни условияили на хроничните заболявания при наличие на COVID.
  • Много обаждания не бяха свързани с COVID-19,а се отнасяха до системни проблеми, датиращи преди извънредната епидемиологична ситуация;
  • Пациентите нямат диалог с лекарите си, търсят информация за заболяването, която не са получили от своя лекар;
  • Всеки осми пациент имаше нужда от посредничество пред здравните власти- за приемане за лечение, приемане по спешност в болница; намиране и доставка на лекарства от ЕС или в страната, закупуване на лекарства на пациенти без доходи; осигуряване на информация за скъпоструващо лечение и др.
  • Психологическа помощ се предоставяше основно на самотноживеещи възрастни хора,такива останали без работа, със симптоми на тревожност и депресивни състояния от изолацията; жертви на насилие.

Безплатният телефонен номер 0800 10 515 прекрати дейността си от 1 юли 2021 г., като ще бъде рестартиран при усложняване на епидемиологичната обстановка и потвърждаване на необходимостта от телефонно консултиране за пациентите с хронични заболявания.