С 64% се е увеличил броят на жалбите за правата на пациентите в здравеопазването. Това сочат данните от Доклада за дейността на омбудсмана Мая Манолова за 2015 година. Докладът бе представен пред депутатите от Комисията по здравеопазването към 43-то Народно събрание, след което бе гласуван и приет.

Мая Манолова заяви, че за цялата 2015 г. правата на гражданите като пациенти са предмет на 272 жалби, а само за първите пет месеца на тази година – на 221 жалби. Жалбите срещу отказан достъп до медицински грижи, скъпи лекарства, лекарски грешки и бавно пристигане на спешна помощ са повсеместни.

„Като омбудсман предупредих, че липсва съгласие по основните пунктове на тази реформа”, заяви Манолова. Тя изтъкна пред депутатите липсата на съгласие по въвежданите лимити, регулативните стандарти, разделянето на пакета на основен и допълнителен и изготвянето и прилагането на Националната здравна карта.

„Към днешна дата, 7 месеца по-късно, тогавашните опасения са били основателни”, коментира Мая Манолова. Тя изтъкна, че проблемите не са преодолени. Според сигналите на гражданите цената на здравната реформа е изцяло поета от пациента и в буквален, и в преносен смисъл, коментира омбудсманът Мая Манолова.

Тя изрази притеснение, че предвид лимитирането на дейностите и ограниченията на договорите, сключени в маса лечебни заведения със НЗОК, цялата надлимитна дейност става за сметка на пациента, който бива принуден да си доплаща.

Председателят на здравната комисия д-р Даниела Дариткова прекъсна омбудсмана с думите, че докладът е за 2015 г. и настоя Манолова да се придържа към данните от него.

Омбудсманът все пак заяви категорично, че още при поемането на поста е предупредила, че цената на реформата в сектора ще бъде платена от гражданите и изтъкна, че със съжаление констатира, че опасенията й са били основателни. Тя посочи, че най-сериозен е делът на жалбите на гражданите, свързани с достъпа до медицинска помощ и здравно осигуряване и проблемите, свързани с екипите на Спешна помощ.

Маналова заяви, че има оплаквания, свързани с работата на личните лекари и прилагането на регулативните стандарти, както и невъзможността гражданите като пациенти да получат необходимите направления за лекар специалист.

Тя посочи, че проблемът може да бъде решен, ако не пълно, то поне частично, като се изготви анализ за това с какво темпо се изчерпват лимитираните направления и се направи някакво вътрешно преразпределение.

„Моето впечатление е, че има места, където хората имат много по-труден достъп при издаването на медицински направления”, коментира Манолова.

Тя предупреди, че е сериозен и броят на жалбите, свързани с усложнения режим за възстановяване на здравноосигурителни права и изтъкна, че в приемната й идват хора, които са в такова окаяно състояние, че са в невъзможност да си платят вноските. По думите й за тях трябва да бъде намерено решение.

Мая Манолова заяви, че проблем представляват и лекарствените средства и възможността на хората да се лекуват с лекарства, съобразени с индивидуалните им потребности.

В омбудсманската институция продължават да постъпват сигнали на граждани, на които им се налага да доплащат все повече за лекарства, като стойността на доплащането в много от случаите е съизмерима с цената на лекарствата на свободния пазар.

Омбудсманът апелира да се помисли и за намаляване на ДДС ставката поне за лекарствата, заплащани от НЗОК и изтъкна факта, че би могъл да бъде освободен сериозен ресурс, ако се спре със събирането на данък добавена стойност върху здравните вноски.

Мая Манолова е изготвила препоръка във връзка с промяната на Наредбата за решенията на ТЕЛК и НЕЛК.

Друг голям обем жалби са свързани с правото на гражданите на качествена медицинска помощ. Манолова посочи, че продължават да постъпват жалбите и дори техният брой се увеличава във връзка с качеството на оказаната медицинска помощ. Проблем се оказват и продължителното лечение и палиативни грижи.

Мая Манолова заяви, че е необходимо законово да бъде регулирана дейността на Центъра за интегративна медицина, предлагащ алтернативни методи на лечение на пациенти с безнадеждни онкологични заболявания.

Даниела Дариткова опонира, че центърът е незаконен и призова Манолова да се запознае с всички нормативни документи по казуса. Мая Манолова й отговори, че е работила по казуса с този център още 2010 г., когато е била депутат.

Тя изтъкна, че оттогава досега проблемите си остават нерешени и затова ще бъде направена и препоръка от омбудсмана към Министерство на здравеопазването.

Проблем са и правата на работещите в здравеопазването. Факт е, че заплащането на лекарите, на младите лекари продължава да бъде проблем”, коментира Манолова и изтъкна, че това е една от причините за изтичане на квалифицирани лекарски кадри от България.

Манолова информира още, че имало и по-специфични жалби за бруцелозата и разболелите се в Кочериново и Рила, но в крайна сметка хората сами са намерили решение на проблемите, като са заминали да се лекуват в Гърция.

Омбудсманът обърна внимание, че в най-бедната страна на ЕС – България, е най-голямото доплащане за здравни услуги от страна на пациентите в размер на близо 50%.