С три проекта за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване се заеха депутатите днес.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, внесен от Васил Пандов от ПП-ДБ цели подобряване на уредбата по отношение разходването на публични средства от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за лекарствени продукти, прилагани в болничната помощ, които са извън стойността на клинчите пътеки.
Предвижда се НЗОК да заплаща лекарствените продукти на стойност, изчислена на база най-ниската стойност на единица активно вещество по международно непатентно наименование (INN) и лекарствена форма от средноаритметичната стойност на единица активно вещество по INN и форма, изчислена на база 5-те най-ниски цени за съответните лекарствени продукти, на които са доставени на изпълнителите на болнична медицинска помощ и отчетени към НЗОК през трите месеца, предхождащи с един месец отчетния месец, стойността за единица активно вещество по INN и форма, изчислена на база цената, на която лекарственият продукт е доставен и отчетен от изпълнителя на болнична медицинска помощ и стойността за единица активно вещество, изчислена на база стойността на опаковка, определена съобразно референтната стойност, посочена в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.
В тази връзка Андрей Чорбанов от ИТН настоя за по-радикален метод при ценообразуването.
Против предложените промени се обявиха от "Възраждане". Според представители на партията те не решавали основния проблем, а именно липсата на контрол.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, внесен от Костадин Ангелов от ГЕРБ предвижда в случаите, когато няма действащи рамкови споразумения за съответната година, НЗОК да не може да заплаща лекарствените продукти на стойност по-висока от най-ниската стойност между последно действащите рамкови споразумения и средно претеглената стойност, заплатена от НЗОК през предходната година за всеки лекарствен продукт, и стойността, на която лекарственият продукт е доставен на съответния изпълнител на болнична медицинска помощ, независимо дали той е възложител по Закона за обществените поръчки.
Предвижда се средно претеглената стойност да се определя и оповестява на интернет страницата на НЗОК при условия и по ред, определени в наредбата по чл. 45, ал. 9 от Закона за здравното осигуряване.
Средно претеглената стойност е статистическа величина, утвърдена в науката и практиката, и е производно на статистическите закономерности, които се проявяват в областта на масовите явления.
В конкретния случай, средната претеглената стойност, заплатена от НЗОК през предходната година за всеки лекарствен продукт, ще обхваща както цените, на които лечебните заведения са закупили този продукт, така и доставените и заплатени количества. В този смисъл, колкото е по-голям броят на изразходваните опаковки на по-ниска стойност, толкова средно претеглената стойност ще бъде по-ниска и обратно.
Според вносителите приемането на предлагания законопроект ще създаде възможност за справедливо, целесъобразно и ефективно разпределяне на средствата по бюджета на Националната здравноосигурителна каса, като същевременно ще бъде гарантирано лечението на българските пациенти и финансовата стабилност на лечебните заведения.
Законопроектът, внесен от Божидар Божанов от ПП-ДБ предвижда Системата за сигурно електронно връчване да бъде единственият позволен начин за предоставяне на документи в РЗОК, като по този начин ще се намали административната тежест за договорните партньори.
Всички документи ще се регистрират по реда на постъпването им и ще се препятстват потенциални нарушения. Българският лекарски съюз и Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България не подкрепят предлаганите нормативните промени, като конкретните предложения, които могат да бъдат взети предвид между първо и второ гласуване на законопроекта, са подробно описани в писмените им становища.
Между "Възраждане" и ИТН възникна закачка дали проектът на Божанов е в полза на определени софтуерни компании.
Александър Симидчиев посочи, че здравната система е изключително сложна, а целта на проектите е да стане малко по-стабилна.
"Опитваме се да има повече яснота, повече прозрачност в здравната система", каза народният представител.
На първо четене минаха и трите проекта.