С три проекта за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване се заеха депутатите днес.

Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, внесен от Васил Пандов от ПП-ДБ цели подобряване на уредбата по отношение разходването на публични средства от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за лекарствени продукти, прилагани в болничната помощ, които са извън стойността на клинчите пътеки.

Предвижда се НЗОК да заплаща лекарствените продукти на стойност, изчислена на база най-ниската стойност на единица активно вещество по международно непатентно наименование (INN) и лекарствена форма от средноаритметичната стойност на единица активно вещество по INN и форма, изчислена на база 5-те най-ниски цени за съответните лекарствени продукти, на които са доставени на изпълнителите на болнична медицинска помощ и отчетени към НЗОК през трите месеца, предхождащи с един месец отчетния месец, стойността за единица активно вещество по INN и форма, изчислена на база цената, на която лекарственият продукт е доставен и отчетен от изпълнителя на болнична медицинска помощ и стойността за единица активно вещество, изчислена на база стойността на опаковка, определена съобразно референтната стойност, посочена в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.

В тази връзка Андрей Чорбанов от ИТН  настоя за по-радикален метод при ценообразуването.

Против предложените промени се обявиха от "Възраждане". Според представители на партията те не решавали  основния проблем, а именно липсата на контрол.  

Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, внесен от Костадин Ангелов от ГЕРБ предвижда в случаите, когато няма действащи рамкови споразумения за съответната година, НЗОК да не може да заплаща лекарствените продукти на стойност по-висока от най-ниската стойност между последно действащите рамкови споразумения и средно претеглената стойност, заплатена от НЗОК през предходната година за всеки лекарствен продукт, и стойността, на която лекарственият продукт е доставен на съответния изпълнител на болнична медицинска помощ, независимо дали той е възложител по Закона за обществените поръчки.

ГЕРБ обмислят процедура за свалянето на шефа на НЗОК

ГЕРБ обмислят процедура за свалянето на шефа на НЗОК

Костадин Ангелов обвини сегашния управител на НЗОК, че лобира за частна болница

Предвижда се средно претеглената стойност да се определя и оповестява на интернет страницата на НЗОК при условия и по ред, определени в наредбата по чл. 45, ал. 9 от Закона за здравното осигуряване.

Средно претеглената стойност е статистическа величина, утвърдена в науката и практиката, и е производно на статистическите закономерности, които се проявяват в областта на масовите явления.

В конкретния случай, средната претеглената стойност, заплатена от НЗОК през предходната година за всеки лекарствен продукт, ще обхваща както цените, на които лечебните заведения са закупили този продукт, така и доставените и заплатени количества. В този смисъл, колкото е по-голям броят на изразходваните опаковки на по-ниска стойност, толкова средно претеглената стойност ще бъде по-ниска и обратно.

Според вносителите приемането на предлагания законопроект ще създаде възможност за справедливо, целесъобразно и ефективно разпределяне на средствата по бюджета на Националната здравноосигурителна каса, като същевременно ще бъде гарантирано лечението на българските пациенти и финансовата стабилност на лечебните заведения.

Законопроектът, внесен от Божидар Божанов от ПП-ДБ предвижда Системата за сигурно електронно връчване да бъде единственият позволен начин за предоставяне на документи в РЗОК, като по този начин ще се намали административната тежест за договорните партньори.

Всички документи ще се регистрират по реда на постъпването им и ще се препятстват потенциални нарушения. Българският лекарски съюз и Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България не подкрепят предлаганите нормативните промени, като конкретните предложения, които могат да бъдат взети предвид между първо и второ гласуване на законопроекта, са подробно описани в писмените им становища.

Между "Възраждане" и ИТН възникна закачка дали проектът на Божанов е в полза на определени софтуерни компании.

Александър Симидчиев посочи, че здравната система е изключително сложна, а целта на проектите е да стане малко по-стабилна.

"Опитваме се да има повече яснота,  повече прозрачност в здравната система", каза народният представител.  

На първо четене минаха и трите проекта. 

Бюджетът на НЗОК не мина на първо четене в здравната комисия

Бюджетът на НЗОК не мина на първо четене в здравната комисия

"За"гласуваха четирима, петима бяха "против", а с "въздържал се" гласуваха деветима