Руският пазар вече не е това, което беше - рублата се срива, а руснаците пазаруват все по-рядко и по-малко. Големите германски фирми, активни на руския пазар, разчитат тревожните знаци и бият отбой, констатира Дойче веле.

Много германски фирми доскоро смятаха руския пазар за многообещаващ. Но финансовото положение, в което се намира Русия в момента, не е добро, което се пренася автоматично и върху инвеститорите, производителите и търговците на дребно. Всички те се надяваха, че потребителският бум в Русия ще продължи.

Голямото изтегляне - напълно или частично

След 12 години Медиа Маркт се изтегля от Русия. Най-голямата верига за електроника в Европа е представена в 14 страни. Концернът вече договаря продажбата на филиалите си в Русия на руския конкурент "М.Видео", запазвайки миноритарен акционерен дял в руската компания. Още преди продажбата, германците закриха напоследък шест свои филиала в Русия. Като причина за решението си те посочиха слабата рубла и спадащите приходи на руския пазар.

Германският търговски гигант Ото Груп напуска руския пазар частично. През април концернът обяви, че през лятото ще закрие два от руските си онлайн-шопове: otto.ru, който е на пазара от 2006 г., и quelle.ru, придобит през 2009 година. Закрива се съответно и каталожната търговия на Ото и Квеле, чиито каталози бяха легендарни в Русия още по съветско време.

Концернът обоснова решенията си с промяна в глобалната си стратегия и желанието да се съсредоточи върху германския пазар. Важна роля за тези решения е изиграла и растящата конкуренция в руската онлайн-търговия. Развитието на интернет е довело до отмиране на класическата каталожна търговия. Според експерти, причина за закриването на двата онлайн-шопа е и слабата рубла и свързаното с това оскъпяване на доставките от Германия.

Русия вече не е приоритет за Адидас

Също и производителят на спортни стоки Адидас ще намали присъствието си на руския пазар. Решението е взето още през 2014 г., когато, след спада на рублата и на покупателната способност на руснаците, концернът радикално коригира много оптимистичните си очаквания спрямо руския пазар.

В началото на това десетилетие Адидас беше обявил Русия и страните от ОНД за един от трите си стратегически региона - наред със Северна Америка и Китай. Броят на магазините на Адидас в Русия и страните от ОНД трябваше да нарасне от 800 на 1200. На моменти руският пазар е носел на германците до десет процента от световните им печалби. Сега обаче те са се свили до едва три процента. Намалялата покупателна способност на руснаците е причина концернът да обяви миналото лято, че ще затвори редица свои магазини в Русия. Междувременно техният брой е спаднал до 600.

Изключението Метро

Метро АГ не смята да закрива свои филиали в Русия, където концернът притежава общо 89 филиала на територията на Руската федерация, както и един на анексирания от Русия полуостров Крим. Метро АГ, който е представен в 25 страни по света, дори не изключва да открие и нови пазари в Русия. Руският пазар е много важен за концерна, който междувременно е инвестирал толкова много пари на руския пазар, че не може да си позволи да се оттегли от него.

В средата на май Метро АГ представи обхватен план за реорганизирането на бизнеса си в Русия. Концернът смята да се върне към сделките с малки и средни предприятия, като хотели, ресторанти, кафенета и малки магазини. Според пресслужбата на компанията, текущите проблеми на Метро в Русия са предизвикани отчасти от "влошената ситуация на малките и средни предприятия". Въпреки това руският пазар крие голям потенциал, вярват в Метро АГ.