Американският автогигант General Motors преговаря с правителствата на Великобритания, Германия, Швеция, Канада и Тайланд в опит да получи заем в размер на 6 милиарда долара.

Тази сума е необходима на автомобилната компания, за да спаси дъщерните си предприятия зад граница.

По информация на представител, на компанията е необходима спешна помощ от 30 милиарда долара, за да се избегне банкрут. Надеждата е тази сума да бъде получена от американското правителство.

Вчера General Motors и Chrysler обявиха, че искат от правителството още 21.6 милиарда долара, освен получената вече сума от 17.4 милиарда.

Финансовата криза засегна изключително силно автогигантите и те вече обявиха планирани уволнения на хиляди работни места. Допълнително се съкращава производството на много модели автомобили.

Само General Motors обяви, че до 2012 година ще съкрати предприятията си по света от 47 до 38, още 5 завода са заплашени от закриване.

Компанията също прояви интерес от една продажба на шведското подразделение Saab, което обаче в настоящите пазарни условия може да се окаже нелека задача.

От ръководството на GM са изготвили план, който предвижда преодоляване на кризата след две години и напълно изплащане на дълга до 2017 година.

Такъв план изготви и Chrysler, който получи държавна помощ - заем от 4 милиарда долара. Компанията предвижда обаче кризата да продължи още 3 години, затова и поиска още 5 милиарда. Съкращенията там ще бъдат минимум 3 хиляди работни места, както и три модела на автомобили.

Плановете си двата гиганта биха могли да изпълнят обаче, само ако те бъдат одобрени от профсъюза на работниците в автомобилната индустрия, който е един от мощните.

Представители на синдиката съобщиха, че е постигнато предварителна договореност за съкращаване на производствените разходи с Ford и General Motors.
Финансовото министерство на САЩ трябва да разгледа тези планове, тъй като в края на март трябва да вземе решението дали да увеличи кредитирането или да откаже.

Една от критиките към американските автопроизводители е, че не ориентират производството си към икономичните автомобили.

В обкръжението на президента на САЩ Барак Обама се говори, че той е взел решение за създаване на специална група, която да се заеме с преструктуриране на автомобилния сектор. Официално съобщение за това все още няма обаче.