пекинКитайската столица ще ограничи значително регистрациите на нови автомобили в опит да намали проблемите с трафика и превръщането на градските улици в паркинги, предаде АП.

Властите ще издават документи само на 240 000 коли годишно, заяви Жу Жегю, зам.-генерален секретар на общинския съвет в Пекин. Това са малко повече от една трета от автомобилите, които в момента тръгват по улиците на китайската столица всяка година.

Жу заяви на пресконференция, че още от тази седмица ще се въведе лотариен принцип за издаване на регистрации на желаещите. Решението не беше неочаквано и през миналата седмица се наблюдаваше истински бум на покупките на нови коли. По информация на агенция „Синхуа" за 7 дни са били регистрирани цели 30 000 нови автомобила.

Задръстванията са станали по-сериозни в последно време, освен това градът има голям проблем с високите нива на смог. От друга страна, властите в комунистическата държава не искат да ограничават обособяващата се средна класа от възможността да притежават собствени автомобили. В момента Китай е най-големият производител в света.

Замогващите се китайци смятат притежанието на автомобил за знак за независимост и личен просперитет и без проблеми са успявали да се справят с подобни официални ограничения в миналото.

По време на летните олимпийски игри в Пекин през 2008г. в четни дни се движеха само колите, които са с четни регистрационния номера, в нечетни дни - тези с нечетни номера. Сега регистрацията ще определя един ден от седмицата, когато ще е забранено на шофьора да кара колата си.

Китайците заобикалят ограниченията... като си купуват втори автомобил. По правителствена информация, една пета от продажбите са на хора, които вече имат кола. В момента по улиците на Пекин има 4,76 млн. автомобила. През 2005г. те са били 2,5 млн. Властите са изчислили, че без ограниченията през 2015г. в 17-милионния Пекин ще има 7 милиона возила.