Държавната индийска аерокосмическа компания Hindustan Aeronautics Limited (HAL) подписа меморандум за разбирателство с руската Обединена авиостроителна корпорация (UAC) за производство на пътническия самолет Sukhoi Superjet 100 (известен още като Yakovlev SJ-100) в Индия.
Споразумението е подписано на 28 октомври в Москва, съобщи HAL в публикация в социалната мрежа X (бивш Twitter).
Макар преговорите за това партньорство да се водят още от 2023 г., моментът на обявяването предизвика коментари в индийските медии, тъй като идва само дни след като администрацията на Доналд Тръмп въведе нови мита срещу Индия заради отказа ѝ да намали вноса на руски петрол. Според анализатори, сделката може да се разглежда и като политически сигнал за независимостта на Индия във външноикономическите ѝ решения.
Руският партньор UAC е под санкции както от САЩ, така и от Европейския съюз. Подробностите по проекта засега не се разкриват, но това няма да бъде първото руско сътрудничество на HAL. Компанията има дългогодишен опит в лицензионното производство на съветски и руски военни самолети, включително МиГ-21, МиГ-27 и Су-30МКИ за индийските военновъздушни сили.
Новият проект обаче ще бъде първият, свързан с гражданска авиация. Sukhoi Superjet 100 е регионален самолет с капацитет около 100 пътници, предназначен за вътрешни и къси международни полети — сегмент, в който Индия активно инвестира чрез държавната програма UDAN, насочена към подобряване на регионалната свързаност и инфраструктурата на малките летища.
Все още не е ясно кой двигател ще задвижва индийските Superjet-и. Първоначалният модел използваше PowerJet SaM146 - продукт на съвместно руско-френско производство, но след руската инвазия в Украйна и наложените санкции Москва разработи Aviadvigatel PD-8, който все още е в процес на сертифициране.
В момента според данни на ch-aviation в активна експлоатация се намират 137 самолета Superjet 100, всички от руски авиокомпании. Отделно шест самолета във VIP конфигурация се използват от военни и държавни оператори, включително кралските военновъздушни сили на Тайланд и казахстанските ВВС.
Последният път, когато Индия произвеждаше пътнически самолет под лиценз, беше през 60-те години - Avro (Hawker Siddeley) HS-748, от който са построени 89 броя.
В момента страната има и друго значимо партньорство - с Airbus, за сглобяване на транспортния самолет C295 в нов завод в щата Гуджарат. Първият произведен там самолет се очаква да бъде готов през 2026 г.
Индийско-руският проект за Superjet 100 се разглежда като нова фаза в авиационното сътрудничество между двете държави, в която стратегическите интереси се преплитат с икономическите — и като демонстрация, че Индия възнамерява да запази автономията си във външната политика, въпреки натиска от Вашингтон.
USD
CHF
EUR
GBP