Русия изпитва сериозни трудности да възроди гражданската си авиационна индустрия - сектор, който в съветско време беше сред символите на технологичната мощ на страната. Според официални данни от началото на годината е сглобен само един пътнически самолет, при план за петнадесет.
Това е драматично разминаване с обещанията на Кремъл. Президентът Владимир Путин уверяваше още през 2023 г., че руснаците ще имат достатъчно собствени машини, за да заместят недостъпните Boeing и Airbus.
Днес обаче реалността показва обратното - между 2022 и 2025 г. в гражданската авиация са постъпили едва 13 нови самолета, дванадесет от които са "Суперджет" SSJ-100 и един Ту-214, използван единствено от вицепремиера Денис Мантуров, а не за редовни пътнически превози.
Причината за този провал не е само в санкциите, макар те да играят огромна роля. Съветската авиация някога разчиташе на пълноценна производствена верига - от конструкторски бюра до заводи, от металургия до специализирана електроника. Днес тази инфраструктура е силно ерозирала. След разпадането на СССР много от заводите останаха в независими държави, инженерните школи се разпаднаха, а модернизацията се оказа недостатъчна. Русия няма достъп до ключови технологии - съвременна авионика, сложни електронни системи, навигация, системи за управление и високоефективни двигатели.
В съветските времена имена като Андрей Туполев и Олег Антонов бяха синоним на авиационен прогрес.
Тогава се раждат модели като Ту-154 - тридвигателният реактивен лайнер, който десетилетия наред е "работният кон" на СССР и социалистическия блок; Ан-24 - турбовитловият самолет за регионални линии, известен със своята издръжливост и простота, който се експлоатира дори днес в Русия, Азия и Африка; Ил-62 - първият съветски междуконтинентален лайнер, който символизираше амбициите на "Аэрофлот" да лети по цял свят. Това бяха машини, които макар и изоставащи от западните си конкуренти по икономичност или комфорт, представляваха гордост за съветската индустрия.
Днешната Русия обаче не може да възпроизведе дори този мащаб. Липсват специалисти, липсват заводи с нужната технологична база, липсва и възможност да се компенсират санкциите чрез внос. Точно в електрониката и авиониката Москва е най-уязвима - без достъп до западни микрочипове, сензори, системи за управление на полета и навигация, руските производители се оказват неспособни да завършат проекти като МС-21 или да създадат конкурентни версии на западните машини.
"Аерофлот" беше обещал до 2030 г. да придобие 339 нови самолета, от които 210 МС-21, 89 SSJ-100 и 40 Ту-214. Две години по-късно компанията вече е свила плановете до 108 машини, изцяло се е отказала от SSJ-100 и Ту-214 и е оставила единствено МС-21 като надежда. Дори това изглежда все по-малко постижимо. Междувременно стотици Boeing и Airbus, които все още са гръбнак на руската авиация, постепенно ще бъдат изведени от експлоатация - според шефа на "Ростех" Сергей Чемезов до 2030 г. поне 200 такива машини ще останат на земята поради липса на поддръжка и части.
Контрастът със Запада е поразителен. Докато Русия едва сглобява единични машини, Airbus и Boeing заедно произвеждат над 1000 самолета годишно.
През 2024 г. Airbus достави над 700 нови машини, а Boeing - над 500, въпреки собствените си проблеми със забавяния и проверки. Това е индустриален мащаб, с който Москва не може да се мери. Разликата не е само в количеството, но и в качеството - западните компании работят с глобални вериги за доставки, модерни технологии и интеграция на най-новите достижения в електрониката, софтуера и материалите.
Така Русия е в капан - западните самолети бавно излизат от строя, а собствени няма как да произведе в достатъчни количества. Контрастът с миналото е особено ярък. Ако някога съветските авиоконструктори са успявали да изградят индустрия, която да обслужва милиони пътници в целия социалистически лагер, днес Русия не може да сглоби дори малък брой машини годишно. Причината не е само в санкциите, а и в структурната ерозия на индустрията, липсата на кадри и загубата на достъп до ключови технологии.
В този смисъл амбициите на Кремъл за "самостоятелна авиация" изглеждат все по-недостижими. Войната в Украйна и международната изолация не просто спъват развитието, а реално връщат Русия десетилетия назад - в момент, когато светът лети напред със скоростта на Airbus и Boeing, Москва остава на земята, неспособна да възроди дори собствената си традиция.
Перспективата за възраждане на руската авиационна индустрия често се свързва с възможна помощ от Китай.
Държавната корпорация COMAC вече произвежда пътнически самолети като ARJ21 и C919, които са замислени като алтернатива на Airbus и Boeing. Москва и Пекин дори създадоха съвместен проект за широкофюзелажен лайнер - CR929, който трябваше да конкурира Boeing 787 и Airbus A350. Но реалността и тук е сложна.
Китайските самолети сами по себе си използват голям брой западни компоненти - двигатели, авионика, електронни системи - което означава, че те също попадат под действието на санкции, ако бъдат изнасяни към Русия. Пекин е предпазлив да не застраши достъпа си до западните технологии, от които неговата индустрия все още зависи.
Освен това производственият капацитет на COMAC е ограничен и приоритетът ѝ е вътрешният китайски пазар, а не износът.
Дори ако Русия получи достъп до китайски машини, проблемът няма да бъде решен изцяло.
Липсата на собствена технологична база - в областта на двигателите, системите за управление и електрониката - оставя страната зависима от външни доставчици. А това е обратното на целта, която Кремъл си постави - "авиационен суверенитет".
salam-drugari
на 21.09.2025 в 06:09:54 #26Нема начн ще разглабят пак перални машини. После западлото ще гледа кат’ насрано и ше вика ми китайците са виновни що на вълка му се отвори чадъра у гъзера. Така беше с всичко до момента, а бляда не спира и не спира. Прасето писало тази статия е част от борбата която се води на много фронтове, най-вече на фронта за масова дезинформация.
n-a-39cs8jFZ
на 20.09.2025 в 05:01:14 #25!!! В престъпната група влиза и една жена. Лицето, Надежда Дойчева, която се занимава с недвижими имоти като нейната задача е да намира така наречените жертви. Фирмата с която оперира е „Кеър ту ю“ ООД. Актуалното състояние на фирмата към 12.10.2021 година е обявена в несъстоятелност, но това не пречи дамата с половинката си, Стоян К., да се ширят в голяма къща под наем в Банкя. Възниква въпросът: От къде имат пари да поддържат този висок стандарт на живот? !!!
n-a-39cs8jFZ
на 20.09.2025 в 04:44:13 #24!!! nadezhda doycheva !!! Използвайте гугъл. Фейскенефбук. СНИМКА. Ето я Грозната и Зла МАНГАЛКА надежда дойчева.
n-a-39cs8jFZ
на 20.09.2025 в 04:43:51 #23!!! nadezhda doycheva !!! Използвайте гугъл. Фейскенефбук. СНИМКА. Ето я Злата МАНГАЛКА надежда дойчева.
n-a-39cs8jFZ
на 20.09.2025 в 04:42:04 #22!!! Но в цялата история изведнъж отново изскача надежда дойчева, за която в сайт се твърди, а и Господари на ефира са я показвали заедно с Полина Станчева – Хамид, че са изнасяли момичета за проститутки в Турция. Самата надежда дойчева рекетира от няколко години майката на Никола Константина Корчева и самия Никола за десетки хиляди евро. Тя го вкара в затвора, без да има нито един документ срещу него, защото имала големи връзки навсякъде. !!!
hmmm
на 20.09.2025 в 03:05:16 #21между другото парцала е поредната тъпашка пропаганда
hmmm
на 20.09.2025 в 03:03:46 #20bacu, по-далече от жълтите павета и американското посолство не си ходил. Тези историйки че вчера си бил/о във Франция при сомелиери онзи ден в Япония, 90те си обикалял със самолети пък преди час си станал "умен и красив" че и богат ги знаем.
baku
на 19.09.2025 в 23:56:26 #19Така да светна всички разбирачи за руските самолети от собствен опит. В далечната 1990 година пътувах с едно ТУ не знам какъв номер до ГДР по времето на разпада на ГДР. Пътуването със самолет ми беше първо, то не беше бръмчене, вибрации, пропадане, през цялото време се кръстех, след това пътуванията ми бяха предимно е аирбуси, ми разлика от земята до небето. Всичко това го казвам, защото руснаците никога ама никога не са имали самолети конкурентни на западните.
n-a-FTEndWk3
на 19.09.2025 в 21:13:34 #18Имах ужасно преживяване с фалшива инвестиционна компания, която ме измами напълно. Първата ми малка инвестиция се изплати, което изгради доверието ми. По-късно член на персонала се свърза с мен чрез WhatsApp и ме насърчи да реинвестирам. Този път вложих огромна сума от спестяванията си през целия си живот. Всичко изглеждаше наред, докато не се опитах да изтегля печалбите си - изведнъж сметката ми беше деактивирана. Свързах се със същия член на персонала, който ме насочи към отдела за поддръжка. Те продължиха да искат такси, които платих, но все още не можех да получа достъп до средствата си. Осъзнавайки, че това е измама, потърсих помощ и бях насочен към Trustwavehackerstech, професионален екип за възстановяване. Те проследиха и успешно възстановиха загубената ми инвестиция. Дълбоко съм благодарен и препоръчвам услугите им на всеки в подобна ситуация. Имейл: Trustwavehackerstech2 @ gmail com
ВълкСчадъР
на 19.09.2025 в 20:43:45 #17@МиткоТъпотитко Ми хайде, дай да видим какви са руските самолети ... че и оръжия в космоса имали
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 19.09.2025 в 20:36:15 #16Тъпотии. Нямали самолети, но имали оръжия в космоса. Само тъпаци може да повярват на нещо подобно.
Putler KAPUT
на 19.09.2025 в 20:17:11 #15Русия е Османската империя от 19 век, само че в 21-ви. Пълен разпад, корупция, провал, грандоманщина, гнилоч, но с огромни претенции и пълна загуба на връзка с реалността. Акйо не съществуваше ядреното оръжие отдавна да са на бунището на историята.
bravebg
на 19.09.2025 в 20:15:42 #14alabala654 на 19.09.2025 в 20:01:57 само ти си знаеш каква е тая двойна покупателна стойност
вероятно е като 3% инфлация дето НСИ докара , само и само да ни мушнат в зоната на здрача
а че по индекс на човешко развитие сме двойно по-зле и отгоре от соца е факт измерен от ООН....
bravebg
на 19.09.2025 в 20:10:28 #13ВълкСчадъР на 19.09.2025 в 15:55:07 ма нал та хваля ма
що са ядосваш? ей на хората цяла ститя написали по твоите коментари
alabala654
на 19.09.2025 в 20:01:57 #12Ангеле, 2025г е. Не е важно какво произвеждаш а дали има смисъл в това което произвежаш и дали получаваш стойност. Как тогава след като не произвеждаме нищо имаме двойно по-голяма покупателна стойност от соца
От дърветата ли ги берем?
ВълкСчадъР
на 19.09.2025 в 19:56:24 #11@Лайначката Само да напомня на бройлерите, че в Европа Бойнг се сглобява в 3 държави и се тества в четвърта ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Какъв Боинг се сглобява в Европа бе цървул проЗ Тайба у бълхарника загубен тайба
Ачката
на 19.09.2025 в 19:49:46 #10Днес тази инфраструктура е силно ерозирала. След разпадането на СССР много от заводите останаха в независими държави, инженерните школи се разпаднаха, а модернизацията се оказа недостатъчна ----------------------------------------------- Това изречение е до голяма степен вярно. След разпада на СССР, много предприятия от единния съюз останаха зад граница. Спокойно, не ги мислете руснаците. Бай Ганьо пак ще произведе повече самолети....пардон глупости от клавиатурат си от тях.
Само да напомня на бройлерите, че в Европа Бойнг се сглобява в 3 държави и се тества в четвърта. ТАка ,че бай Ганьо-вци, това не е като да копате картофи на село. Малко по-сложно е.
Милиционер, ние като сме "умни парчета", защо не можем да произвеждаме и 1/10 от нещата, които правехме по време на сесерето? Би трябвало по твоята логика да е обратно.
Къде ни са армията, нашите ракети, нашите самолети, нашите компании...?
nsmilitia
на 19.09.2025 в 18:24:54 #9Истината е съвсем прозаична. Руснаците са тъпи парчета, които сами не могат да свършат нищо. Те затова драпат да върнат сесесерето. Да има пак някой друг да свърши важната работа
ВълкСчадъР
на 19.09.2025 в 17:49:30 #8@ГорскияГурлъо Ти само това ли имаш да кажеш по темата бе уй сплескан
Дееба 0лигофрена дееба
Forrest Gump
на 19.09.2025 в 17:38:13 #7Пълно с бройлери, пардон, авиационни спецове и под тази статия