Руският авиационен сектор ще направи всичко възможно, за да избегне "пълното канибализиране" на самолети за резервни части на фона на силното въздействие на санкциите, каза министърът на промишлеността и търговията на страната Денис Мантуров пред руския вестник "Ведомости".
"Прави се всичко, за да не се случи това (пълно канибализиране). Много зависи от това колко интензивно ще се използва самолетният парк и колко навременно ще се обслужва", каза Мантуров в интервю, публикувано в четвъртък.
Министърът добави, че компоненти могат да се преместват между самолетите "за бързо възстановяване на летателната годност", но не му е известно за случаи на пълно канибализиране на самолети за техните резервни части.
През август Ройтерс съобщи, че руските авиокомпании, включително контролираният от държавата национален превозвач "Аерофлот", "оголват" самолетите, за да си осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина поради западните санкции, цитирайки четири източника от индустрията.
Санкциите на САЩ и ЕС срещу Русия след нахлуването в Украйна прекъснаха основен източник на части и техническа помощ за руския авиационен сектор. Заради санкциите, наложени от Запада на руските авиокомпании е забранено да летят над по-голямата част от Европа и Северна Америка. Американските и европейските производители нямат право да продават самолети, части или да предоставят техническа поддръжка. Русия по същество е откраднала милиарди долари под формата на наети самолети, но те ще бъдат иззети, ако напуснат страната. Има опасения, че Русия все повече ще се отклонява от глобалните изисквания за безопасност.
Санкционният натиск вероятно започва да дава резултати. Китай, потенциален съюзник на руския авиационен сектор, не се отзова на помощ в началото на войната в Украйна, но на 17 юни стана ясно, че Китай има готовност да доставя резервни части за самолети на руските авиокомпании. Дали обаче това ще се случи в действителност не е ясно, защото така Китай би рискувал санкции върху себе си.