Търговията с руски петрол с доставка през март за водещия купувач Азия е в застой, тъй като ценовата разлика между купувачи и продавачи в Китай нарасна след скок в разходите за наемане на танкери, неподлежащи на санкциите на САЩ, анализира "Ройтерс"

Новите санкции, наложени на 10 януари от Вашингтон върху руската петролна верига за доставки, доведоха до рязко увеличение на разходите за транспорт, тъй като някои купувачи и пристанища в Китай и Индия избягват санкционирани танкери. Санкциите засягат около 42% от руския морски износ на петрол, според аналитичната компания Kpler.

Цените за руския сорт ESPO Blend, изнасян от тихоокеанското пристанище Козмино, са се увеличили с три до 5 долара за барел спрямо цената на Brent, доставян до Китай. Това е значително увеличение, дължащо се на скока в транспортните разходи за танкер Aframax.

Преди санкциите, цените на ESPO Blend се бяха повишили до близо два долара за барел заради силното зимно търсене и нарастващите цени на конкурентни сортове от Иран. Това бе най-високото ниво от началото на войната в Украйна.

В Китай санкционираните танкери срещат забавяния при разтоварване на петрола, въпреки че отговарят на условията за временни освобождавания. Например, танкерът Olia разтовари товара си в пристанището Янтай на 21 януари след почти три седмици чакане.

В Индия девет санкционирани танкера са разтоварили руски петрол след 10 януари, но се очакват сериозни прекъсвания на доставките. Индийският петролен секретар Панджай Джайн съобщи, че товарите трябва да бъдат разтоварени до 27 февруари, а плащанията за тях да бъдат приключени до 12 март.

Bloomberg: Китай и Индия отказват да приемат руски петрол

Bloomberg: Китай и Индия отказват да приемат руски петрол

Причината са новите санкции от САЩ

Според консултантската фирма FGE, рафинериите в китайската провинция Шандонг ще загубят до един милион барела дневно суров петрол в краткосрочен план заради забрани и санкции. Рафинериите намаляват производството, като се очаква спад от 400,000 барела дневно до февруари.

Доставките на руски петрол за Индия са намалели с 450 000 барела дневно, но индийските рафинерии се възползват от преходния период и търсят алтернативни източници в Близкия изток, Африка и САЩ за март и април.

Експерти прогнозират, че вносът на руски петрол от Далечния изток ще остане нисък в следващите седмици. Китайските доставки паднаха до шестмесечно дъно от 717 000 барела дневно през миналата седмица. Индийските рафинерии също са подложени на натиск да диверсифицират източниците си заради намаляващите руски доставки.

Десетки танкери хвърлиха котва след санкциите на САЩ срещу руския сенчест флот

Десетки танкери хвърлиха котва след санкциите на САЩ срещу руския сенчест флот

Спирането на търговията с тези танкери увеличава натиска върху компаниите, които вече са засегнати от предишни санкции