Труден е моментът за Пентагона, в който няма постоянен министър на отбраната. Администрацията на Тръмп се бори с ескалиращата криза с Иран, необичайно и противоречиво разполагане на войски към границата между САЩ и Мексико, почти две десетилетия война в Афганистан и забавяне на преговорите със Северна Корея за нейната програма за ядрени оръжия, пише Лолита Балдор за "Асошиейтед Прес".
На фона на всичко това, действащият министър на отбраната Патрик Шанахан се оттегли тази седмица и човекът, който временно го замени, изглежда е изправен пред правни препятствия. Това е необичайно ниво на несигурност за едно от най-важните работни места в администрацията.
"Това е много трудно време. С всичко, което се случва в Иран и всички провокации и противодействия, и да нямаме министър на отбраната по това време, е ужасяващо. Това показва хаоса в тази администрация. Те имат толкова много празни позиции, въртящи се врати, в най-чувствителните позиции за сигурността", коментира сенаторът демократ Чък Шумър от Ню Йорк.
Шанахан и неговият планиран заместник, армейският секретар Марк Еспър, посещават Белия дом и други срещи, включително сесии, на които се обсъжда как военните трябва да реагират на свалянето на американски безпилотен самолет от Иран.
Еспър трябва да поеме длъжността действащ секретар на отбраната в полунощ в неделя, а след това да тръгне във вторник за среща на министрите на отбраната на НАТО. Там ще бъде от решаващо значение за Еспър да убеди съюзниците, че сега той е начело, и че лидерите на американската национална сигурност са стабилни и способни да вземат решения, когато са изправени пред ескалиращи заплахи от Иран, на фона на въпроси от Конгреса.
Междувременно, в Пентагона, адвокати обсъждат как да вкарат Еспър през това, което ще бъде доста труден процес в Конгреса. Представители на отбраната заявяват, че засега все още няма ясен път напред.
Основният проблем е, че Тръмп никога не е номинирал официално Шанахан в отбраната. Той обяви намерението си да направи това, месеците минаваха, това никога не се случваше. В понеделник Шанахан се оттегли, казвайки, че иска да пощади семейството си, тъй като детайлите от семейни проблеми, свързани с неговия развод преди десетилетие, станаха публични.
Тръмп веднага назначи Еспър за нов изпълнителен секретар, но поради ограниченията, изложени в съдебните решения и законодателството, уреждащо как се запълват свободните работни места на най-високо ниво, той ще бъде допуснат на работа само за около шест седмици.
Законът забранява на Еспър да бъде номиниран за тази длъжност, като същевременно е и изпълнителен секретар. Ако бъде номиниран, той ще трябва да се оттегли и да се премести на друга работа, докато Сенатът не гласува за неговото потвърждение. И всеки, който реши да попълни временно мястото - дори за кратко време, докато процесът на потвърждаване продължава - ще има ограничени правомощия и няма да има цялата власт за вземане на решения, от която се нуждае секретарят на отбраната, когато неговата нация е във война в няколко страни и провежда големи военни операции в десетки други.
Обикновено висшите ръководители могат да "действат" за 210 дни, но тъй като Шанахан никога не е бил номиниран, часовникът на Еспър започва да тиктака на 1 януари, когато предишният министър на отбраната Джим Матис подаде оставка. Това ще накара Еспър да излезе от тази роля на 30 юли.
Допълнение към проблема е, че дори ако Тръмп иска да номинира Еспър, той ще трябва да измисли някой, който да изпълнява работата, също временно, за неопределен период от време. Тъй като Тръмп никога не е номинирал някой, който да замени Шанахан като заместник-министър на отбраната, което бе предишната му работа, няма кой да бъде издигнат като изпълнителен секретар по време на процеса на потвърждаване.
Докато депутатите изразиха първоначална подкрепа за Еспър, който е добре познат и преди това е служил в комисиите като законодателен персонал, няма гаранция, че ще получи бързо одобрение.
Като бивш изпълнителен директор на отбранителния контрактор Raytheon, Еспър може да се наложи да се отказва от решения, свързани с компанията. Това може да включва чувствителните преговори с Турция за закупуване на руска система за противоракетна отбрана и противоположната оферта на Америка за произведена от Raytheon - системите "Пейтриът".
Законодателите също изразиха нетърпение с големия брой действащи ръководители в администрацията на Тръмп. При Тръмп, най-малко 22 от 42 души в топ кабинета са временни или и.д., малко над половината.
За разлика от тях, данните, събрани от професора по политически науки в Йейл Кристина Кинейн, показват, че от 1977 до средата на април тази година - администрациите на президента Джими Картър до първата половина на Тръмп - 266 души са заемали постове, като седемдесет и девет от тях са били и.д., или 3 на 10.
Тръмп казва, че обича да назначава временно изпълняващи длъжностни лица, казвайки на репортерите през януари, "Това ми дава по-голяма гъвкавост".
Практиката позволява на Тръмп бързо, временно, да слага съюзници на важни позиции, като същевременно заобикаля процеса за потвърждаване от Сената, което може да бъде рисковано, когато републиканците управляват камарата с 53 на 47 гласа.
Друго обяснение е, че при Тръмп процесът на попълване на работни места е бавен и изпълнен с грешки.
Досега Тръмп е оттеглил 63 номинирани, удвоявайки 31 при Обама. Той също така реши да не номинира някои кандидати, след като разбра, че Сенат ще ги отхвърли, включително двама кандидати за Федералния резерв: бизнесменът Херман Каин и консервативният коментатор Стивън Мур.
Освен това, 568 номинации на Тръмп през първата му година на поста са над 100 по-малко от представените от Обама през този период, показват данните.