Собственици на петролни танкери предлагат да се организира морска блокада на брега на Сомалия, за да се прекратят нападенията на пирати над морски съдове.

Питър Суифт, председател на международната асоциация на независимите собственици на танкери (Intertanko), счита, че патрулирането по сомалийските брегове може да бъде координирано от ООН.

От началото на тази година нападенията на пирати са повече от 90, като само преди седмица пирати плениха супертанкера "Сириус Стар", собственост на Саудитска Арабия, с 25 членен екипаж.

По думите на капитана на пленения морски съд - полякът Марек Нишки всички членове на екипажа са добре и не могат да се оплачат от отношението на пиратите към тях. 

Днес се появиха противоречиви информации за сумата, която искат пиратите, в откуп на танкера. Първоначалният откуп бе 25 000 милиона долара, но агенции съобщават за сериозно намаление.

По думите на Питър Суифт много собственици на танкери обмислят да променят маршрута на съдовете си, но това ще доведе до увеличаване на транспортните разходи с 30%.

Суифт посочи още, че не е приемлива идеята екипажите на търговските съдове да бъдат въоръжени, за да могат да се отбраняват от нападения.
Членовете на Intertanko притежават 2 900 танкера, което се равнява на 75% от морските съдове от този тип.

Главният секретар на НАТО Яп де хоп Схефер заяви обаче, че Алиансът не разглежда възможността за блокада на сомалийското крайбрежие.

По думите на Схефер подобни решения трябва да бъдат взимани с гласуване след съответна резолюция на Съвета за сигурност на ООН.

Представител на пиратите, които плениха „Сириус Стар" в дадено интервю да БиБиСи, съобщи, че преговори на този етап за освобождаване на морския съд не се водят.
Нищо не заплашва живота на екипажа", увери представилият се като Дейбед пират.

"Ние напълно осъзнаваме какво вършим и отговорността, която може да понесем за това, отговаря Дейбед на въпрос. Той обяснява, че със пиратство са решили да се занимават заради несигурността в Сомалия и невъзможността на си изкарат по друг начин прехраната.

БиБиСи също се свърза с капитана на пленения морски съд - полякът Марек Нишки. По думите му всички членове на екипажа са в добро физическо състояние и не могат да се оплачат от отношението на пиратите към тях.

"Ние напълно осъзнаваме какво вършим и отговорността, която може да понесем за това", посочва пиратът Дейбед.

Военни кораби на 9 страни патрулират в Индийския океан и Аденския залив. Тяхна задача е да осигурят защита на търговските пътища.

Въпреки това специалисти твърдят, че на практика е невъзможно да се обезпечи пълната сигурност на корабите в такова огромно пространство.

Днес заместник министърът на транспорта на Иран Али Тахери заяви, че Техеран може да използва военна сила за борба с пиратите.

Преди три дни властите на Кения съобщиха, че за последните 12 месеца сомалийските пирати са получили повече от 150 милиона долара като откупи за пленени танкери.