Износът на руски петрол достигна най-високите си нива за последните повече от две години и половина, но все по-голяма част от суровината не стига до крайните купувачи и се натрупва на танкери край бреговете на Индия и Китай, съобщава Bloomberg.

По данни на агенцията количеството руски петрол, оставащо в морето, е нараснало с близо 50% от края на август. Въпреки рекордните обеми на износа, най-малко 20 танкера с руска суровина чакат разрешение да акостират в китайски и индийски пристанища, а други са прекарали месеци в транспортиране на товарите си. Общото количество руски петрол, натрупано на танкери, вече надхвърля 185 млн. барела.

Според изчисления на Bloomberg през последните четири седмици до 21 декември Русия е изнасяла средно по 3,87 млн. барела дневно. Увеличението се обяснява основно с възобновяването на товарите от балтийското пристанище Приморск. Част от допълнителните обеми за износ обаче идват и от свиването на вътрешната преработка, тъй като работата на руските нефтопреработвателни заводи остава под сезонната норма заради атаки с украински дронове. Един от ударите засегна рафинерия в Ярославъл, смятана за един от най-големите производители на горива в страната.

Проблемите за Москва се задълбочават и от спада в цените. Руската суровина поевтинява по-бързо от петрола на световните пазари. Заради необходимостта от значителни отстъпки сортът Urals е поевтинял с около 25 долара за барел, или близо 40% спрямо пика в средата на юли, като цените са се понижили до около 34 долара за барел.

Натрупването на руски петрол в морето съвпада с по-строгите действия на САЩ срещу танкери, превозващи санкционирана суровина от Венецуела. Тези мерки пораждат безпокойство сред превозвачите и купувачите на руски петрол, които се опасяват, че и техните товари могат да станат обект на подобни действия.

Въпреки че официалните доставки на руски суров нефт към Китай и Индия намаляват, това се компенсира от ръста на обемите, превозвани от танкери без посочена крайна дестинация. По данни на Bloomberg количеството на тази "безадресен" руски нефт в морето вече надвишава общите обеми на танкерите, насочени конкретно към Китай, Индия или Турция.

Кипър и Малта разтревожени за корабния си бизнес заради идеята за забрана на морските услуги за руски петрол

Кипър и Малта разтревожени за корабния си бизнес заради идеята за забрана на морските услуги за руски петрол

Според тези страни ЕС не трябва да изтласква превозите в неевропейски ръце