Две от водещите корабни държави в Европейския съюз - Кипър и Малта - предупредиха, че дискусиите за затягане на санкциите срещу Русия, включително възможността за пълна забрана върху предоставянето на морски услуги, не бива да подкопават законно работещите европейски компании в сектора, предава "Ройтерс".
Изявленията им идват на фона на преговорите между страните от Г-7 и ЕС за замяна на действащия ценови таван върху руския петрол с цялостна забрана на морските услуги, както разкри Reuters на 5 декември.
Кипър, Малта и Гърция - държавите с най-големите търговски флотове в ЕС - изразиха загриженост, че твърде сурови мерки могат да насочат бизнесa към неевропейски юрисдикции и така да намалят контрола на Брюксел върху сектора. Малтийското правителство посочи в официална позиция, че "всяко отстъпление от модела на ценовия таван трябва да избегне изтласкването на морските услуги извън ЕС, където Съюзът би загубил надзорните си механизми и влиянието си върху поддържането на европейските стандарти".
Кипърският външен министър Константинос Комбос подчерта, че санкциите трябва да бъдат цялостно обмислени. Според него, макар да е необходимо допълнителен натиск върху Русия, фокусът трябва да падне и върху заобикалянето на санкциите от трети страни и частни оператори. "Това включва много участници и подкопава колективните ни усилия", заяви Комбос.
Дискутираната забрана би прекъснала търговията, чрез която Русия използва западни танкери и европейски транспортни услуги за износ на повече от една трета от своя нефт - основно към Индия и Китай. Голямата част от този транспорт се извършва от флотовете на Кипър, Малта и Гърция. Според източници на Reuters мерката може да влезе в следващия пакет санкции на ЕС, предвиден за началото на 2026 г. Брюксел предпочита предварително съгласуване с Г-7, преди да предложи подобна стъпка официално.
В Кипър по време на среща с министър Комбос, латвийската външна министър Байба Бразе подкрепи необходимостта от внимателно "калибриране" на мерките. Тя потвърди, че темата е обсъждана и със Съединените щати, като целта е повишаване ефективността на санкциите, без да се създават непредвидими последици за европейската морска индустрия
USD
CHF
EUR
GBP