Следващият президент на Бразилия Жаир Болсонару обявява война на фалшивите новини. Той атакува критични медии почти ежедневно в социалните медии, но това не е достатъчно и обещава след като заеме поста си, да удари подобаващо, съобщава "Ройтерс".
С половин милиард долара бюджет за маркетинг в публичния сектор, попадащи под негова юрисдикция, бившият капитан от армията заплашва да намали рекламите в медийни групи, подкопавайки финансовите основи на свободната преса в Бразилия.
След кампания, в която Болсонару отхвърля разследване като "фалшиви новини", измислени от корумпирано учреждение, а негови поддръжници тръгнаха след отделни журналисти, заплахите вледеняват новинарските издания в страната.
Запитан в телевизионно интервю миналата седмица, дали уважава свободата на пресата във връзка с вестник Folha de S.Paulo, най-големият ежедневник в страната, отговорът на Болсонару е кратък.
"Този вестник е свършен. Доколкото от мен зависи правителствената реклама - пресата, която действа така, да лъже безсрамно, няма да има никаква подкрепа от федералното правителство".
Докато публичните средства са само малка част от приходите в повечето големи медийни групи, перспективата за президент, наказващ критично отразяване, притеснява репортерите в страната.
Няколко опитни журналисти, работещи за най-големите бразилски новинарски организации, коментират пред "Ройтерс", че през последните седмици са започнали да отслабват критиките, страхувайки се от реакцията на Болсонару и насилие от страна на поддръжниците му.
Бразилски журналисти съобщават, че е имало ескалация на заплахи и агресия срещу репортери. Повечето от атаките срещу журналисти са от привържениците на Болсонару, като са регистрирани над 150 случая на заплашени репортери. Приблизително половината от заплахите са свързани с физическо насилие, а останалите са онлайн омраза.
"Третирането на пресата като антагонист не е нова тактика, но агресивният тон и честотата на атаките на Болсонару са много обезпокоителни", коментира координаторът на групата разследващи журналисти, Марина Атоджи. Поддръжниците на Болсонару заявяват, че бразилските медии имат ляво пристрастие.
"Най-лошото е, че те се опитват да разпънат Болсаноро за спорни изявления за жени, гейове и чернокожи. Но Болсанаро има милиони последователи в социалните медии и той все пак печели", коментира Емилио Кербер, военен авиатор, който се кандидатира за конгреса в малката коалиция на Болсонару.
След победата си, Болсаноро заяви, че медийните групи, които разпространяват лъжи, ще се разминат с рекламите на федералното правителство, които през 2017 г. възлизат на 487 милиона долара, включително реклами от държавни предприятия.
TV Globo, която от дълго време доминира в бразилските медии и оформя обществения дебат с голямата си аудитория, получава по-малко от 4% от годишните си приходи от държавното финансиране.
Много по-малките медийни групи обсипват Болсонару с приятелски интервюта и по-малко агресивно отразяване.
Кастело Белведере
на 05.11.2018 в 14:47:58 #1Просто иска човека ексклузивни права върху фейкнюз. Тоя крачи бодро с комсомолска песен по пътя на сталин/ленин/путин/кастро/ким към Диктатура на капитаните.