Арестът на Павел Дуров разкри противоречията между неговите либертариански идеи и изискванията на европейските държави към технологичните компании. Но френското законодателство е само част от проблемите му. След 11 години проектът Telegram е на загуба, но Дуров се надява да го направи печеливш. Експерти обаче казват, че не е ясно как компанията може да започне да печели повече, отколкото харчи.

Либертарианството като бюджетно решение

В първия си публичен коментар след ареста Павел Дуров обяви промени в Telegram и засилване на модерацията. Експертите обаче се съмняват, че компанията му разполага с ресурси за това.

"Telegram е в много трудна финансова ситуация", каза Елиес Кампо*, който отговаряше за партньорските проекти в Telegram до 2021 г., в разговор с руската служба на BBC. Той отбелязва, че компанията харчи много пари, но не печели достатъчно. Освен личните инвестиции на Дуров, единственият външен източник на пари, доколкото е известно, до 2022 г. е емисията на облигации.

Като частна компания Telegram не е задължена да публикува финансови отчети. Единственото нещо, което се знае достоверно за неговите финанси е, че компанията работи на загуба. Преди ареста си Дуров каза, че месинджърът може да започне да печели още през 2025 г.

Почти единственият източник на информация за състоянието на компанията в публичното пространство е статия във вестник Financial Times, който получи достъп до финансовите отчети на Telegram за 2023 г. От тях се прави извод, че месинджърът е спечелил 342 милиона долара с оперативна загуба от 103 милиона долара. Общата загуба на компанията е 173 милиона долара. BBC е изпратила запитване до пресслужбата на Telegram.

Основните обвинения, повдигнати срещу предприемача от френските правоприлагащи органи, са свързани с игнорирането на исканията им от страна на екипа на Telegram и нежеланието му да се ангажира сериозно с модерирането на неговата платформа. Дуров и неговите поддръжници обясняват това с неговите либертариански възгледи и отказа му да се занимава с цензура.

Но липсата на внимателно регулиране на съдържанието е не само идеологически избор, но и много полезно за Telegram. В интервю за Financial Times Дуров каза, че компанията харчи около 70 цента на месец на потребител. Това е значително по-ниско от разходите на неговите конкуренти. Осигуряването на персонал от модератори и сериозната борба с киберпрестъпността ще изискват много по-големи инвестиции.

Според Дуров екипът му сега има около 50 постоянни служители, предимно разработчици. За сравнение Meta Corporation, която притежава Instagram, WhatsApp и Facebook, е наела повече от 40 000 служители от 2016 г. насам и е похарчила над 20 милиарда долара за модериране на съдържанието на своите платформи.

Проектът на Дуров не може да си позволи такива разходи - компанията все още печели по-малко, отколкото харчи. И през 2026 г. задълженията на Telegram ще бъдат изискуеми.

"С над 2 милиарда долара дълг с падеж през 2026 г. Telegram трябва да направи нещо. Просто не е много ясно какво точно", пише анализаторът на Ройтерс Карен Куок.

През пролетта Дуров говори за планове за провеждане на първично публично предлагане на акции преди 2026 г., като един от начините за набиране на пари отвън. Той добави, че компанията може да бъде оценена на 30 милиарда долара и че очаква да достигне доходност още през 2025 г. Но списание Fortune пише, че предвид финансовите резултати на компанията тази оценка изглежда твърде висока.

Това лято глобалната аудитория на Telegram достигна 950 милиона активни потребители месечно, това е около половината от обхвата на основния му конкурент WhatsApp. Според няколко проучвания Telegram има най-много потребители в Индия, но пък индийските вестници съобщават, че в момента властите на най-голямата демокрация в света разследват ролята на Telegram в разпространението на измамни схеми и хазарт.

Репутационни рискове и техничсеки проблеми

Telegram има няколко източника на доход към момента: премиум абонамент, официална реклама чрез услугата Telegram Ads и вътрешна валута, наречена "звезди" (Telegram Stars). Звездите могат да бъдат закупени директно през приложението, както и чрез бот. Месинджърът получава комисионна от всяко плащане.

В петък Дуров съобщи, че броят на платените потребители на месинджъра е достигнал 10 милиона. Въз основа на цената за американските потребители - $4,99 на месец - максималният възможен доход от него може да бъде $600 милиона на година. В действителност тази сума е по-ниска, тъй като цената варира в различните държави, а и от печалбата от абонаментите ще се отчислява комисионна за магизините за приложения.

Колко печели Telegram от други посоки не е известно. През пролетта Дуров каза, че рекламата носи "милиони долари". Но перспективите на Telegram на рекламния пазар може да пострадат от ареста и повдигането на обвинения за създателя му. Обвиненията на френските власти насочиха вниманието към проблема с детската порнография, разпространявана в Telegram. Репутацията на Telegram като платформа, в която дори на "Хамас" е позволено да провежда кампании, може да попречи на усилията му да прави пари от реклама, пише Financial Times.

Опитът на Twitter, откакто беше закупен от Илон Мъск и преименуван на X, показва, че големите агенции и марки се опитват да избягват платформи, където рекламите им могат да бъдат в съседство дори и само с противоречиво съдържание - да не говорим за незаконно. Редица рекламодатели спряха да се регистрират в платформата, след като Мъск възстанови акаунтите на противоречиви потребители, включително неонацисти, и самият той туитна в подкрепа на антисемитска теория на конспирацията. Макар и милиардерът се извини за този туит и да посети Израел и музея на мястото на концентрационния лагер "Аушвиц".

Но освен идеологически проблем има и технически проблем. Telegram знае твърде малко за своите потребители, за да продава микро-таргетирана реклама, както правят другите социални мрежи.

Instagram, Facebook и други конкуренти предлагат възможност за сегментиране и насочване на реклами въз основа на пола и възрастта на потребителите, както и до агломерация, казва Елиес Кампо. Фактът, че приложението вече иска от потребителите да посочат датата си на раждане, е стъпка в тази посока, казва Кампо. Според него липсата на модериране и потребителски данни рискува големите марки да не поставят своите реклами в Telegram.

Загадъчните милиарди в криптовалута

"Бизнесът с криптовалути на Telegram надхвърля всичките му източници на доходи", пише Fortune за свързаната с Дуров блокчейн платформа TON и криптовалутата Toncoin. С пазарна капитализация от над $13 милиарда, Toncoin е една от 10-те най-добри криптовалути по капитализация.

В същото време Telegram официално не е свързан с този проект. Това се дължи на предишни негови проблеми с американските власти. Предишното реинкарнация на Toncoin беше криптовалутата Gram, базирана на децентрализираната мрежа TON (Telegram Open Network). Той е изграден върху обещанието за създаване на блокчейн платформа, базирана на разработките на създателите на Bitcoin и Ethereum, но много по-бърза и удобна, в рамките на която ще бъде възможно да се обменят пари и информация бързо и без посредници - като държави или банки.

През 2018 г. Telegram успя да набере 1,7 милиарда долара чрез първоначално предлагане на токени. Но скоро Комисията по ценните книжа на САЩ блокира пускането на Gram - не само в САЩ, но и в целия свят. Комисията ги счита за ценни книжа, продадени в нарушение на американското законодателство. Дуров се оплака от хегемонията на САЩ, но се съгласи да върне парите на инвеститорите. Той също така се дистанцира от TON: според официалната версия проектът е прехвърлен на общността на крипто ентусиастите. Криптовалутата скоро беше пусната отново под ново име и сега месинджърът активно интегрира TON елементи като игри, браузър и крипто портфейл. И въпреки че се твърди, че цялата тази екосистема не се контролира от Дуров, Toncoin остава единствената криптовалута, официално интегрирана в Telegram.

Чрез него потребителите могат да извършват плащания директно в мобилното приложение. И един от лидерите на фонда, който разработва блокчейн платформата, е бившият генерален директор на VK, предишния проект на Дуров.

Малко вероятно е Павел Дуров да интегрира нещо в приложението, върху което няма значителен контрол или влияние", казва Елиес Кампо. Той отбелязва, че не е известно каква част от издадените токени Toncoin принадлежат на Telegram. Съответно не е известно дали те могат да се използват като гаранция, ако месинджърът изпита сериозни финансови проблеми.

Но ако конкурентите на Дуров от ръководството на други месинджъри не бързат да го защитят, тогава как се отнася обществото на крипто предприемачите. Лидери и идеолози на крипто света се обявиха в негова подкрепа, включително съоснователят на платформата за блокчейн криптовалута и Ethereum, канадският предприемач от руски произход Виталик Бутерин.

Освен идейно родство зад това се крие и практически интерес. За тези, които правят пари от криптовалути, Telegram е същият работещ инструмент като за руските военни. В скорошни нашумели процеси срещу големи крипто измамници работните чатове в месинджъра бяха цитирани в съдебни документи.

Твърде рисковано е да контролираш всичко

През 11-те години на своето съществуване Telegram се доближи до марката от милиард глобални потребители, но бъдещето на самия месинджър и интегрираната в него криптовалута остава тясно свързано със съдбата на Павел Дуров. След ареста му цената на облигациите на Telegram падна с почти 10%, а курсът на криптовалутата TonCoin падна с 20%.

Несигурността засяга и плановете на Telegram да стане публично дружество. Инвеститорите може да бъдат отблъснати от проблемите на Дуров с френското законодателство и разследванията срещу Telegram, открити в други страни - не само в Индия, но и в Южна Корея, където полицията сега се занимава с проблема с разпространението на deepfake порнография в месинджъра с лицата на нейни граждани.

Елиас Кампо предполага, че арестът може да накара Дуров да помисли за делегиране на повече ключови решения или дори за прехвърляне на контрола върху месинджъра на някой друг. "Очевидно сегашното състояние на нещата, при което той контролира всичко, е твърде рисковано за бизнеса", казва той.

Telegram стана много голям, всяка услуга от такъв мащаб привлича вниманието на държавата, каза бивш топ мениджър на Yandex в разговор с BBC, но пожелал анонимност. 

"Обичам Telegram. Това са забавни пирати, каквито рядко се срещат в дигиталния свят в наши дни. Но е трудно да си представим устойчиво съществуване и развитие по такъв модел в съвременния свят."

Това означава, че компанията трябва да бъде по-внимателна в комуникациите си с правоприлагащите и държавните органи.