Европейският парламент подкрепи с огромно мнозинство предложението за регламент за безопасността на пешеходците и другите уязвими участници в пътното движение.

Предложението, по което по-рано е постигнат компромис със Съвета, е подкрепено с 642 гласа „за". Против са гласували „8", а „въздържал се" - 7, съобщават от пресслужбата на ЕП.

Регламентът цели намаляването на броя на пострадалите по пътищата чрез въвеждането на по-строги изисквания за сигурност на превозните средства.

В тази връзка от ЕП, добавят, че 8 000 пешеходци и колоездачи загиват всяка година в рамките на ЕС, а други 300 000 са ранени.

Целта на предложението за регламент за безопасността на пешеходците е да подобри тяхната защита, както и тази на "другите уязвими участници в пътното движение в случай на наранявания, произтичащи от сблъсък с моторно превозно средство".

Новите стандарти за сигурност се отнасят предимно към техническите условия за тестване, които моторните превозни средства и предните защитни системи трябва задължително да минат, както и задължителното въвеждане на помощни спирачни системи.

Ще се прилагат различни срокове за въвеждането на тези стандарти спрямо новопроизведените превозни средства (от вече съществуващи модели) и новите видове превозни средства (от несъществуващи досега модели).

Според докладчика по темата Франческо Ферари благодарение на предложения регламент броят на смъртоносните пътнотранспортни произшествия с пешеходци в ЕС може да бъде намален до 2 000.

В този смисъл депутатите искат изпълнението на предложенията на Комисията да стане в по-кратки срокове, като например въвеждането на помощни спирачни системи и на изисквания за пасивна безопасност, които трябва да се реализират с една година по-рано спрямо предложението на Комисията.

Помощните спирачни системи за моторните превозни средства трябва да бъдат инсталирани до септември 2010 г.

Относно изискванията за задължително инсталиране на активна спирачна помощна система, ЕП е постигнал приемането на еднакви срокове за големите коли (над 2.5 тона, например „Hummer") и за по-малките такива - под 2.5 тона.

Според предложението на Комисията големите моторни превозни средства разполагаха с повече време за адаптиране към новите изисквания.